הפלה מלאכותית בראי ההלכה, המשפט העברי והמשפט הישראלי

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מקורות 37

תקציר העבודה

רבים מן הטוענים נגד הפלה מלאכותית עושים זאת תחת איצטלה של איסור דתי. האומנם קיים איסור הלכתי להפלה מלאכותית או שהטוענים זאת מנכסים את ההלכה לצורכיהם ללא ביסוס במקורות ההלכה? ואם אכן קיים איסור כזה מה מקורו (דאורייתא או דרבנן), מהו היקפו, חומרתו וטעמיו? אלו השאלות המרכזיות בהן אדון בעבודה זו. בחלקה האחרון של העבודה אדון ב בעמדת המשפט הישראלי בנושא למול גישת ההלכה.
הפלה מלאכותית בראי ההלכה, המשפט העברי והמשפט הישראלי "הקב"ה זיכה את האישה שחיים חדשים צומחים ומתפתחים בתוך גופה, אבל אין פירוש הדבר שהחיים החדשים הללו שייכים לה. היא בסך-הכול בבחינת אכסניה, שבה גדל ומתפתח יצור אנושי, בעל זכות קיום מלאה משל עצמו. כשם שלאחר הלידה התינוק גדל בביתה של האם ונזקק לטיפולה, כך קודם הלידה הוא גדל ברחמה וניזון ממנה. אבל כשם שלאחר שהתינוק נולד איש לא יטען שהאם רשאית להחליט אם יחיה אם לאו, כך חייו אינם נתונים ברשות אימו גם קודם שיצא לאוויר העולם…עפ"י התורה ברור שהרג עוברים הוא איסור חמור (אלא במקרים חריגים ומוגדרים בהלכה). אולם לצערנו יש יהודים שאינם מבססים את ערכיהם על ערכי התורה, והם מתיימרים לחיות על-פי ערכי-מוסר אנושיים כלליים" (מקור1).  בדומה לדברים אלו, רבים מן הטוענים נגד הפלה מלאכותית עושים זאת תחת איצטלה של איסור דתי. האומנם קיים איסור הלכתי להפלה מלאכותית או שהטוענים זאת מנכסים את ההלכה לצורכיהם ללא ביסוס במקורות ההלכה? ואם אכן קיים איסור כזה מה מקורו (דאורייתא או דרבנן), מהו היקפו-