סמינריון בנושא הידע של מורות בכיתה הכוללת, בנושא השילוב, במגזר החילוני בהשוואה למגזר הדתי/חרדי

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

תקציר במחקר נבדק הקשר בין הידע המקצועי בנושא השילוב במגזר הדתי לבין הידע המקצועי הקיים במגזר החילוני. בהתבסס על ראיונות שערכתי עם חמש מורות, שתיים מהמגזר החילוני ושלוש מהמגזר הדתי, גיליתי שישנם פערי ידע מקצועי בין המגזרים ואף בין המורות באותו מגזר שמשפיעים על רמת ההתמודדות בנושא השילוב וכן על השחיקה של המורות בעקבות זה.
בנוסף, למרות החוק הקיים בישראל ועקב מחסור בתקציבים מתאימים במערכת החינוך, לעיתים המורות מתמודדות עם בעיות שילוב לבדן ולא, כפי שהיה צריך להיות, בשיתוף עם אנשי מקצוע מתחומים שונים שתפקידם, בין השאר, לסייע במקרים כאלו.
המגזר החילוני פתוח יותר לנושא השילוב דבר המתבטא הן ברמת הידע המקצועי של המורות, במוטיבציה שלהן ללמוד באופן פרטי על הנושא, בנכונות של בית הספר להעשיר את המורות ובגישה המדרבנת את ההורים לבצע אבחון ולא להסתיר את הקשיים של התלמיד המשולב.
תוכן העניינים
1. מבוא. 4
2 . סקירה ספרותית. 5
2 .1.      שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים במסגרות חינוך רגילות. 5
א. רקע
היסטורי 5
ב.
יתרונותיו וחסרונותיו של השילוב. 7
2 .2.      אפיוני המגזר החרדי 8
3 . השיטה. 10
3 .1.      מאפייני המחקר האיכותי 10
3 .2.      הנבדקים.. 11
3 .3.      כלי מחקר. 11
3 .4.      הליך המחקר. 12
4 . ממצאי המחקר וסיכום.. 13
5. דיון והמלצות. 17
ביבליוגרפיה. 21
נספח א': עץ קטגוריות. 22