תהליכי ההפרטה במערכות הרווחה בישראל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

ממן 16
נושא העבודה:
תהליכי ההפרטה במערכות הרווחה בישראל.
שאלת המחקר: האם תהליך ההפרטה במערכת הרווחה לזקנים בישראל משפיע על איכות הטיפול?
ראשי פרקים:
מבוא
פרק1:  שירותי הרווחה לזקנים בישראל: סקירה כללית.
                   פרק 2: הפרטה- הצגה כללית, דפוסי הפרטה, והצגת טיעוני בעד ונגד               פרק 3: הפרטת שירותי הסיעוד לזקנים ובחינתם על איכות הטיפול סיכום ומסקנות ביבליוגרפיה מבוא:
שנות השמונים של המאה ה – 20 הביאו עימן למדינת ישראל את מה שקובעי מדיניות בעולם המערבי נוהגים לכנות בשם "הפרטה". משמעותה של מדיניות ההפרטה היא הפיכת רכוש מדינתי לרכוש פרטי וכן העברת פעילות בתחום התשתיות והשירותים לידי בעלים או מפעלים פרטיים.      שנות האלפיים הביאו עימן חיזוק נוסף למגמות ההפרטה. ממשלות ישראל כבר אינן מסתפקות בהפרטה של "מוצרים ציבוריים מסחריים" אלא מבקשות להפריט שירותים מדינתיים אשר עד לפני מספר שנים רק מעטים חשבו על אפשרות העברתן לפעילות פרטית, וכן תהליך הפרטה זה הוא אחד השינויים מרחיקי הלכת שהתרחשו בשנים האחרונות במערכת השירותים החברתיים.    בתחום הרווחה, הפרטה מתבטאת במעבר של אספקת השרות מן המדינה לידיהם של קבלני משנה- ארגונים פרטיים הפועלים למטרות רווח ומלכ"רים כפי שמגדיר זאת הזנפלד (2005), לטענתו אחד הגורמים המרכזיים להפרטה הוא הגידול הגובר בהוצאות הביטחון הסוציאלי המביא את הצורך בחיפוש אחר אלטרנטיבות אחרות לאספקת שירותים, בנוסף התחזקותה של הגישה הניאו-ליברלית התומכת בשוק החופשי ודוגלת בערך היעילות, הפכו את תהליכי ההפרטה לתופעה רווחת.
תהליך זה מעלה שאלות רבות באשר להשפעתו על היבטים שונים של שירותי הרווחה כגון איכות השירות הניתן, רמת המקצועיות, שוויוניות במילויי צרכי האוכלוסייה וכן גם על יחסי מדינה חברה. הממשלה והרשויות המקומיות ממשיכות לעודד את תהליכי ההפרטה וליישמם, אך עד כה לא נעשתה הערכה שיטתית לגבי השפעותיו על שירותי הרווחה האישיים.  עפ"י שאלת המחקר, אעמוד על השפעת איכות הטיפול בזקנים ע"י תהליך ההפרטה במערכת הרווחה תוך התמקדות בשירותים הניתנים לזקנים, אתמקד בעיקר בדפוס ההפרטה החלקית שהוא דפוס ההפרטה העיקרי שהוחל על מערכת הרווחה בישראל, ומאפיין בעיקר את שירותי הסיעוד לזקנים. בעבודתי אסקור באופן כללי את שירותי הרווחה בישראל עם השמת דגש על שירותים לזקנים וארחיב על זכויותיהם של פלח אוכלוסיה זה במסגרת תחום הביטחון הסוציאלי.                     תהליך ההפרטה של מערכת הרווחה בישראל קנה לו תומכים מחד גיסא ומתנגדים מאידך גיסא – אציג את הנימוקים בעד תהליך זה ונגדו.
כהמשך ישיר לכך אציג באופן נרחב את תהליך ההפרטה שחל בשירותי הסיעוד ורווחה לזקנים. אבחן את יעילות התהליך והשלכותיו, השפעתו על איכות הטיפול, ואראה מהם יתרונותיו וחסרונותיו עבור האוכלוסייה המבוגרת בישראל.                                                                        לסיכום:
אדון בכל השפעות אלה על מערכת הסיעוד לזקנים בישראל כפי שעלו מן הסקירה שביצעתי, ואראה האם המצב כיום מצביע על מילוי צרכי האוכלוסייה או פגיעה בזכויותיהם ומכך אסיק מסקנות לגבי העתיד.