התיאוריה של הפרקטיקה א'

מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

תקציר התיאוריות הן כלי בסיסי בפרקטיקה של העבודה הסוציאלית. הן עוזרות לנו לארגן את מחשבותינו, להעריך ולפרש את העולם הסובב אותנו, להסביר ולנבא את ההתנהגות האנושית. התיאוריה מתפתחת בקונטקסט חברתי, תרבותי והיסטורי. למרות העובדה שהתיאוריה מדעית בטבעה, התיאוריה היא תוצר של הבניה חברתית ולכן נמצא בבסיסה ובמהותה את המשנה האידיאולוגי. ההנחות המוטמעות בה וההטיות שהן מעצם טבעה, פעמים רבות מובילות להסברים על התנהגות האדם שהם רדוקציוניזם או דטרמיניזם. חשוב לזכור שהתיאוריות בעבודה סוציאלית והפרקטיקה הן במהותן אידיאולוגיות.  הבחירה שלנו בתיאוריה משפיעה על הגדרתנו את הפונים, המצבים שלהם וההתערבויות שאנו בוחרים (Robbins, Chatterjee & Canda, 1998). האידיאולוגיה גם מבנה את ההגדרה של הסיטואציה הטיפולית כפי שהיא מגדירה את הפרמטרים של יחסי מטפל-מטופל והלגיטימציות שלהם והתפקיד והסטאטוס הן של העובד הסוציאלי והן של הפונה .
        בעבודה זו, נציג מידע בסיסי אודות לקוחה שפנתה ללשכה לשירותים חברתיים בה אחת מאיתנו עשתה את ההכשרה המעשית. לאחר הצגת המקרה, ננתח אותו לפי התיאוריות שנלמדו במסגרת הקורס, ועל בסיס תיאוריות אלה נציע דרכי התערבות שונים. העבודה תכלול מס' פרקים שכל אחד מתמקד בניתוח המקרה מנקודת מבט תיאוריה מסוימת. התיאוריות הן: האקולוגית, ההעצמה, הפמיניסטית והכוחות. בסוף העבודה נציג שתי אלטרנטיבות המקדמות את רווחת הפונה ונביע את העדפותינו  לאלטרנטיבה אחת.
תוכן העניינים
נושא                                                                                                                             עמוד
1 . מבוא -…3
2 . הכרות עם הפונה -.3
    2.1 נתונים דמוגרפיים ותיאור קצר של הפונה ונסיבות פנייתה …3
    2.2 סיפור חיי הפונה .4
3 . ניתוח המקרה לפי התיאוריה האקולוגית 5-10
4 . ניתוח המקרה מנקודת מבט תיאוריית ההעצמה -..11
5. ניתוח המקרה מנקודת מבט התיאוריה הפמיניסטית 11
6 . ניתוח לפי תיאורית הכוחות תוך התייחסות ליכולות, כוחות, משאבים ודרכי התמודדות –12
7. שתי אלטרנטיבות, מטרות ויעדי התערבות עם הפונה –..12-14
8 . חלק אישי 14,15
9. סיכום -.14
1 0. רשימת ביבליוגרפיה 15