מוסד המשפחה - התפתחות הסטורית ומבט על ישראל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

המשפחה היא אחד המוסדות החברתיים העתיקים ביותר הקיימים בחברה האנושית. למעשה, לא נמצאו עדויות לקיומה של חברה שבה לא היה קיים מוסד המשפחה. השינויים הדרמטיים המתחוללים בעשורים האחרונים הפכו את נושא המשפחה לאחד הנושאים המרכזיים בשיח הציבורי והמחקרי.כיום קיימת הכרה בריבוי צורות שונות של משפחה, והעברת המוקד ממכנה משותף לרב גוניות, אשר באה לידי ביטוי במגוון המשפחות או המבנים המשפחתיים הקיימים ומבנה מערכות היחסים. משפחות חדשות, או ליתר דיוק הגדרות חברתיות, פוליטיות ומשפטיות של משפחות, קמות עם התרחבות הפער בין ההגדרה הנורמטיבית לבין התופעה הפונקציונאלית.
לאורך ההיסטוריה המאוחרת של החברה האנושית ניתן לזהות התגבשות של תפיסות מסורתיות, מודרניות, ובשלב מאוחר יותר פוסט-מודרניות. על מנת לבחון את יחסן של הגישות השונות למוסד המשפחה יש להבין את הבסיס להבדל ביניהן.
המחקר הסוציולוגי העדכני מתאר מצב בו בחברה הישראלית נשמרת המשפחתיות – מרכזיות המשפחה הנורמטיבית בחיי הפרט והכלל, (פוגל ביז'אווי, 1999) – כאחד המאפיינים המרכזיים, על אף תהליכים פוסט-מודרניים המתרחשים בתחומי חיים אחרים. המשפחתיות מהווה סימן היכר של החברה הישראלית דבר הבא לידי ביטוי בשני היבטים: המשפחה היא חלק מרכזי בתוך מנגנון אידאולוגי ומוסדי של ההתרבות של קהילות לאומיות בישראל, והיא מהווה חלק מרכזי בהגדרה העצמית של שתי הקהילות הלאומיות הגדולות בישראל.