אנליזת צבע במזונות

מוסד לימוד
מקצוע
שנת הגשה 2009
מספר מילים 1235
מספר מקורות 2

תקציר העבודה

                                             אנליזת צבע במזונות הצביעה ואי צביעה ברוב המזונות היא תכונה איכותית חשובה לשיווק.למרות שהיא לא מקנה אף ערך תזונתי או טעם למוצרים,אך צבע משחק תפקיד חשוב במשיכת הצרכן.
התכונות הבולטות בצביעת המזונות נגרמות הן מפגמנטים והן מתרכובות לא פיגמנטיות.
את התחום הנרחב של הצבע במזונות אפשר לחלק לשני ענפיים:
1.הוספת כמות צבע סבירה המקנה מראה למוצר.
2.קביעת פיגמנטים טבעיים.
מידת ההתקבלות,אחידות ויכולת השחזור אלה הם הפקטורים החשובים ביותר לשימוש הצבעים המלאכותיים.הפגמנטים הטבעיים במזון נחשבים כמדד טוב לשליטה על הצבע בתהליכי הייצור והאחסון.
לעיתים קרובות הצבע קובע בשלות הפירות (צבע ירוק בעגבניות או באפרסק, צבע לבן ב-lima beans).
שלושת המאמרים שדנו בהם מיצגים שיטה פשוטה אשר משתמשים בה בשילוב של מצלמה דיגיטאלית, מחשב,תוכנות וגרפיקה כדי לנתח את צבע פני השטח של מוצרי מזון .היתרונות של שיטות אלה הוא רב צדדי ובמחיר סביר .
במחקר הנדסת המזון ,יש צורך לעיתים קרובות לנתח את פני השטח של מזון מבחינה איכותית ומבחינה כמותית .ניתוח איכותי  עשוי להיות כרוך בבדיקה חזותית וכן השוואה של המזון. ניתוח כמותי עשוי להיות כרוך בקבלת צבע הפצה וממוצעים .
באמצעות מיקרוסקופ מסחרי ,עם מערכות דימות מתוחכמות אפשר לנתח התמונה של המזון והצבע ,אך השיטה אינה מתאימה לניתוח הרבה צבעים של מזון כגון לחם או פיצה .במסגרת מעבדות המחקר באוניברסיטאות פיתחו מערכות עבור מוצר איכותי כדי לנצח את המאפיינים החזותיים של מוצרים החל מפירות ,ירקות,לחם,אגוזים וצבע של סטיקים .הטכנולוגיה נקראת .Computer vision המאמרים אשר בהם התעסקנו מציגים שיטה פשוטה אשר משתמשים במצלמה דיגיטאלית למדידת צבע,ואת תוכנת גרפיקה system incorporated photoshop  ,כדי לנתח את הצבע של המזונות .המונח "מדידה" פירושו כי המצלמה הדיגיטאלית נועדה על מנת לקבל את ערכי הצבע הפיקסלים על פני המזונות.
 Photoshop משמש כדי לתפעל ערכים צבעיים כדי להשיג את צבע ההפצה.
זו שיטה הדמיה דיגיטלית, הציוד הדרוש והתוכנה הן עלויות נמוכות, וכן את תוכנית ההתקנה הניסיונית וההפעלה הן פשוטות, במחקר הנדסת המזון משתמשים בתוכנה זו.
לכן היישום של שיטה זו היא ע"י ניתוח פיצה שהוא מצויר (ע"י .(Microwaved pizza –
ללא מקורות