העבודה עוסקת ביחם לעבדות בארה"ב בתקופת נשיאותו של תומאס ג"פרסון בהיבט הפוליטי,חברתי,כלכלי וכן בהיבט האנטי תזה לחוקת ארה"ב

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 6508
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

ג'פרסון ויחסו לעבדות שם הקורס:מרעיון לממשות-תומאס ג"פרסון תוכן:
מבוא -3
פרק 1- רקע
כללי לתקופה- ג'פרסון תומאס 8-4
1 .1 הצהרת העצמאות –..6
1 .2 האידיאל הג'פרסוני –8-6
פרק 2- העבדות בארצות הברית- רקע כללי 12-9
2 .1 הגורמים להתפתחות העבדות –…10-9
2 .2 תנאי העבדות בחקלאות -10
2 .3 יחס בית המשפט לשחורים .11-10
2 .3.1 פלסי נגד פרגסון –.10
2 .3.2 בראון נגד מועצת החינוך של טופיקה 11
2 .4 יחס הצפון והדרום לעניין העבדות -.12-11
2 .5 סיום תקופת העבדות –12
פרק 3- ג'פרסון והיחס לעבדיו ..15-13
3 .1 מקצועות אשר היו נפוצים בחוותו של ג'פרסון במונטצלו -..15-13
3 .1.1 יצור חביות …13
3 .1.2
חקלאות -..14-13
3 .1.3
נפחות –14
3 .1.4
טקסטיל -…15-14
פרק 4- פרשת מיזורי 17-16
4 .1 פסק דין דרד סקוט –..17-16
פרק 5- מאבקם של השחורים לשוויון -…20-18
5.1 מדיניות ההפרדה 20-18
פרק 6- ג'פרסון ויחסיו עם סאלי המינגס -22-21
סיכום -24-23
ביבליוגרפיה –.26-
5 מבוא תומס ג'פרסון  (Thomas Jefferson) (13 באפריל 1743 – 4 ביולי 1826) נשיאה השלישי של ארה"ב נמנה על האישים הבולטים אשר עיצבו את האיחוד בין המושבות. הוא נטל חלק בכתיבת מגילת העצמאות ומסמכי הקונפדרציה בהם ביטא את האידיאל הדמוקרטי.
כאיש השכלה, אשר תרם רבות לרנסנס האמריקאי בשלהי המאה ה-18, היה ג'פרסון דמוקרט מושבע ובאופן זה היו עקרונותיו של ג'פרסון כדמוקרט בחברה אריסטוקרטית, מהפכניים למדי. ג'פרסון האמין בכל מאודו בחירות, חופש והאינדיבידואליות האמריקאית. תומס ג'פרסון החדיר והדגיש יותר מכל מנהיג אחר את רעיונות החופש והשוויון, הפרדת הדת מהמדינה, זכויות המיעוטים וחשיבות החינוך להמונים.
חותמו ניכר על רעיונות מרכזיים בהתפתחות המחשבה המדינית והמוסדות האמריקאים, עד עצם היום הזה כאשר האמריקאים מדברים על דמוקרטיה הם משתמשים בביטוי הדמוקרטיה הג'פרסונית. עם זאת, מוסד העבדות פרח ושגשג בתקופתו של ג'פרסון. ג'פרסון ביטא את האידיאל הדמוקרטי יותר מכל אדם אחר, היה בעצמו ג'נטלמן כפרי בעל עבדים. מוסד העבדות סימל יותר מכל את אי השוויון, חוסר החרות והדמוקרטיה ואת דיכויו, ניצולו והשפלתו של גזע שלם.
למרות שג'פרסון לא האמין במוסד העבדות, בסופו של דבר, ניחן בגזענות כלפי שחורים ואת עבדיו שיחרר רק בצוואתו.
שאלת המחקר שלי: כיצד מסתדרת העובדה כי מצד אחד ג'פרסון לחם למען חופש ,חרות ושוויון ומצד שני החזיק בעבדים עד יום מותו, האם אין בזה סתירה בוטה ובולטת לעין? השערת המחקר שלי היא כי ניתן ליישב את הסתירות הללו ע"י תאור אופי התקופה, הנסיבות, המגבלות שעמדו בפני ג'פרסון באותם ימים, תוך התייחסות לתקופה ולנורמות המקובלות .
בעבודה זו אעמוד על הסתירות והניגודים באישיותו של ג'פרסון ביחס לשחורים, תוך כדי סקירה וניתוח של תולדות חייו, אופי התקופה בה חי, תפיסותיו האידיאולוגיות בעבודתי זו התבססתי על ספרים, מאמרים ומחקרים שנכתבו בנושא.