לגדול עם הטלוויזיה

תקציר העבודה

שאלה מס' 1:
א.
אחד הגורמים המרכזיים המשפיעים על הדרך שבה משפחות מעבדות את תוכני הטלוויזיה הוא אופי מערכי התקשורת הבין – אישית בבית. המחקר המרכזי בתחום זה התבצע ע"י צמד החוקרים צ'אפי ומקלאוד, אשר אפיינו את האינטראקציות הבין אישיות בין ילדים והוריהם. החוקרים פיתחו טיפולוגיה העוסקת במערכי התקשורת במשפחה. במרכז האבחנה בין סוגי משפחות מצויים שני ממדים נבדלים – אוריינטציה חברתית ואוריינטציה מושגית – כך שניתן למקם כל משפחה על כל אחד מהממדים, ברצף שבין אוריינטציה גבוהה ואוריינטציה נמוכה. משפחות שיש להן אוריינטציה חברתית גבוהה מתאפיינות בכך שהן מעודדות את ילדיהן להסתדר ם בני המשפחה ועם החברים, להימנע עד כמה שאפשר מעימותים וחיכוכים, לדכא כעסים ובמידת האפשר, "לא להסתבך". חשיבות השמירה על "שלום בית" והימנעות מפגיעה ברגשות הזולת הן ערכים מרכזיים בחיברות של משפחות אלו.
לעומתן, משפחות שיש להן אוריינטציה מושגית גבוהה מטפחות אווירה של תקשורת פתוחה, הבעת דעות והתמודדות רעיונית. הילדים נחשפים לצדדים שונים ונקודות מבט שונות לגבי נושאים שנויים במחלוקת והורים מעודדים אותם להביע את עמדותיהם ולהתווכח עליהן.
הדגש המרכזי המשפחות אלה, אם כך, הוא על רעיונות ולא על רגשות.
העבודה ללא מקורות