עבודת גמר קשר בין מימוש החוזה הפסיכולוגי, שביעות רצון ותפוקת עובדים בקרב עובדי חברת "מנורה-מבטחים"

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 16171
מספר מקורות 76

תקציר העבודה

סקירת הספרות תתמקד בהצגת הספרות הרלוונטית למשתני המחקר – תפיסת החוזה הפסיכולוגי, שביעות רצון ותפוקת עובדים.
מימוש החוזה הפסיכולוגי החוזה פסיכולוגי זכה למחקרים אימפריים רבים כמסביר למשתנים אחרים הקשורים בסביבת העבודה ולתוצרים ארגוניים חיוביים .כמשתנה מסביר חוזה פסיכולוגי שימש לחיזוי שביעות רצון עובדים,נוכחות,מוטיבציה ומחויבות ארגונית וכתוצאה מכך משתנים אלו גורמים לערך רב לבעלי המניות בהשגת אפקטיביות ארגונית(Staines, 2000) . Rust, et.
al (2005), אימצו הגדרה דומה של חוזה פסיכולוגי כתפיסתם של שני הצדדים ליחסי עבודה – הארגון והעובד – את ההבטחות וההתחייבויות ההדדיות, הנובעות מהיחסים הללו. ניתן להציג חוזה פסיכולוגי כחליפין הדדיים של הבטחות והתחייבויות נתפסות (Guest (& Conway, 2002. בהקשר ארגוני, ניתן להגדיר חוזה פסיכולוגי כמערכת הציפיות, התוחמת את מה שהעובד והארגון מצפים לתת אחד לשני ולקבל אחד מהשני במסגרת יחסי העבודה (Guest & Conway, 2002).
Sels et al., (2004), גם עוסקים בתיאוריית החליפין החברתיים. ההנחה היא שבחיים החברתיים, כמו בעסקים, אנשים משביעים את צורכיהם ורצונותיהם באמצעות יחסים עם אחרים. כבר בשנות החמישים עסקו מחקרים ב"כלכלת מתנות", שבה להחליף מתנות היא חובה מוסרית, ושלפיה אין מתנות חינם. כאשר האדם מעניק משהו – הוא מצפה לקבל בעתיד משהו בחזרה (Sels et al., 2004). ניתן ליישם תיאוריה זו גם בהקשר הארגוני. כאשר העובד מתחיל לעבוד בארגון, נוצרת מערכת יחסים הדדית. כמה היבטים של העסקה (למשל, תגמולים, בונוסים, שעות עבודה) מוזכרים בחוזה העבודה הרשמי. האופן, בו ההיבטים הללו נתפסים, נחשב לחלק מהחוזה הפסיכולוגי.
בנוסף, המעסיק והמועסק מחזיקים בעמדה מסוימת לגבי האופן, בו הם צריכים להיות מחויבים זה כלפי זה בנושאים מסוימים, שאינם כתובים בחוזה הפורמלי. למעסיק ולעובד יש דעה לגבי מה שהם חייבים אחד לשני במערכת יחסי הגומלין הנ"ל גם במספר תחומים, שאינם כתובים בחוזה הפורמלי. כך, העובד יכול לצפות למחויבויות מסוימות בנוגע לאקלים ארגוני, אוטונומיה בעבודה, הדרכה, אפשרויות קידום וכדומה. לעומת זאת, הארגון יכול לצפות לביצוע מסוים, תרומה לעבודת הצוות, הגברת המחויבות ועוד (Schalk & Van Dijk, (2005. בית הספר למנהל עסקים עבודת גמר הקשר בין מימוש החוזה הפסיכולוגי, שביעות רצון  ותפוקת עובדים בקרב עובדי חברת "מנורה-מבטחים" כמימוש חלקי של דרישות לתואר בוגר במנהל עסקים.
                                                                                  פברואר  2008
תוכן עניינים
1.____ מבוא_ 5
1 .1      הצגת הבעיה_ 8
1 .1.1    תיאור הבעיה בארגון 8
1 .1.2    הבעיה העסקית_ 8
1 .2      שאלת המחקר_ 9
1 .3      מטרות המחקר וחשיבותן 9
1 .3.1__ המטרות האקדמיות – שאלות המחקר_ 9
1 .3.2__ חשיבות המחקר – מטרות ישומיות_ 9
2 .____ סקירת ספרות_ 11
2 .1      רציונל המחקר_ 3
2 .2      השערות המחקר_ 3
2 .3      תרשים מודל המחקר_ 3
2 .4      משתני המחקר_ 3
3 .____ שיטת המחקר_ 3
3 .1      מערך המחקר_ 3
3 .2      המדגם_ 3
3 .2.1    הגדרת אוכלוסיית המחקר_ 3
3 .2.2    המדגם_ 3
3 .2.3    תיאור שיטת הדגימה_ 3
3 .2.4    שיקולים בבחירת המדגם ושיטת הדגימה_ 3
3 .3      כלים_ 3
3 .4      ההליך_ 3
3 .5      שיטת הניתוח_ 28
4 .____ ממצאים_ 3
חלק א' – סטטיסטיקה תיאורית_ 3
חלק ב' – סטטיסטיקה הסקית_ 3
חלק ג' – ממצאים נוספים_ 3
חלק ד' – סיכום הממצאים_ 3
5.____ דיון וניתוח_ 3
6 .____ סיכום, מסקנות והמלצות_ 3
8 .____ ביבליוגרפיה_ 3
8 .____ נספחים_ 3
נספח מס' 1 -שאלון המחקר. 3
נספח מס' 2 – ראיון 3
רשימת לוחות לוח 1: מדדי מרכז ופיזור של המשתנה גיל_ 3
לוח 2 : שכיחות, שכיחות יחסית של המשתנה מין 3
לוח  3: שכיחות, שכיחות יחסית של המשתנה השכלה_ 3
לוח  4: שכיחות, שכיחות יחסית של המשתנה ותק_ 3
לוח  5: שכיחות, שכיחות יחסית של המשתנה מצב משפחתי 3
לוח 6: מדדי מרכז ופיזור של המשתנה מימוש החוזה הפסיכולוגי  3
לוח 7 : מדדי מרכז ופיזור של המשתנה שביעות רצון 3
לוח  8: מדדי מרכז ופיזור של משתנה תפוקה_ 3
לוח 9: מתאמי פירסון בין מימוש החוזה הפסיכולוגי לבין שביעות רצון העובדים   3
לוח 10: מתאמי פירסון בין שביעות רצון לבין תפוקת העובדים_ 3
לוח 11  :  מתאמי פירסון בין מימוש החוזה הפסיכולוגי לבין תפוקת העובדים   3
לוח 12 : מתאמים בין גיל לבין תפוקה_ 3
לוח 13: ממוצעים, סטיות תקן, ערכי t ומובהקותם של תפוקה לפי מין  3
לוח 14 : ממוצעים, סטיות תקן, ערכי F ומובהקותם של תפוקה לפי השכלה   3
לוח 15: מתאמים בין ותק לבין תפוקה_ 3
לוח 16: ממוצעים, סטיות תקן, ערכי F ומובהקותם של תפוקה לפי מצב משפחתי  3
לוח 17 :  מקדמי רגרסיה מתוקננים (BETA) להסבר תפוקה באמצעות מדדים של מימוש החוזה הפסיכולוגי ושביעות רצון  3
לוח 18 :  מקדמי רגרסיה מתוקננים (BETA) להסבר תפוקה באמצעות משתנים דמוגראפיים   3
רשימת תרשימים תרשים 1: התפלגות המשתנה גיל_ 3
תרשים 2 : התפלגות המשתנה מין 3
תרשים 3 : התפלגות המשתנה השכלה_ 3
תרשים 4 : התפלגות המשתנה וותק_ 3
תרשים 5 : התפלגות המשתנה מצב משפחתי 3
תרשים 6 : התפלגות המשתנה מימוש החוזה הפסיכולוגי 3
תרשים 7 : התפלגות המשתנה שביעות רצון 3
תרשים 8 : התפלגות המשתנה תפוקה_ 3
תרשים 9: פיזור המשתנה שביעות רצון עובדים אל מול מימוש החוזה הפסיכולוגי  3
תרשים 10 : פיזור המשתנה תפוקה אל מול המשתנה שביעות רצון  3
תרשים 11: פיזור המשתנה מימוש החוזה הפסיכולוגי אל מול תפוקה   3
תרשים 12 פיזור המשתנה תפוקה אל מול משתנה גיל_ 3
תרשים 13 פיזור המשתנה תפוקה אל מול משתנה ותק_ 3