vitamin B12- סימנריון

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2007
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

ויטמין B12 הינו כינוי לסידרה של תרכובות מסיסים במים הקרויות קובלמינים (Cobalamins): ציאנוקובלמין, הידרוקסיקובלמין, מתילקובלמין, אדנוסילקובלמין. באופן כללי, ויטמין B12 שייך למשפחת Corrinoid. Corrin פלוס אטומים אחרים מהווה את ה-cobalamin של ויטמין B12.  בהקשרים של תזונה, כשאומרים ויטמין B12 מתכוונים לתרכובת הראשונה – ציאנוקובלמין – הצורה הטבעית שבמזון. בגוף האדם, ויטמין B12 פועל כקואנזים.
ויטמין B12
איננו נוצר בצמחים וגם לא בבעלי חיים, אלא אך ורק על ידי חיידקים ועל ידי חיידקים קדומים (ארכאיה), ומהם הוא מגיע לגופם של בעלי החיים. זהו הויטמין היחיד שאיננו מסופק בתזונה צמחית.
בעלי חיים, כולל אדם חייבים לקבל את הויטמין B12 בתזונתם לצרכי קיום, אך אינם מסוגלים לסנטזו. צמחים ופטריות, לא מסנטזים את הויטמין B12 ולא משתמשים בו לצורכי המטבוליזם שלהם.
ויטמין B12 נמצא באופן טבעי במאכלים שמקורם מן החי. כבד הוא המקור הטוב ביותר של ויטמין B12. כליות, בשר רזה, דגים, עוף, ביצים, חלב ומוצריו עשירים גם הם בויטמין זה.
ויטמין B12 משמש כקואנזים בריאקציות אנזימטיות שונות בעולם החי. בגוף האדם קיימים 2 אנזימים התלויים בויטמין  B12:
1.      האנזים מתיונין סינתאז
2 .      האנזים ‎Methylmalonyl Coenzyme A Mutase‏ המחסור בויטמין B12 מוביל לאנמיה ממארת ולמחלות נוירו-פסיכוטיות. אם לא מטפלים במצב של מחסור בויטמין B12, המחסור יכול להוביל להרס בלתי הפיך של מערכת העצבים.
כיום בתעשייה מפיקים את הויטמין B12 מחיידקים שונים, לרוב מהונדסים גנטית. מצגת בת 17 שקופיות