אחריות תאגידית בעיריית חיפה

מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 8392
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

אחריות  תאגידית בעיריית חיפה CORPORATE  RESPONSIBILITY נובמבר 2009
ת ק צ י ר     מ נ ה ל י ם עבודה זאת עוסקת ביישום עקרונות של אחריות תאגידית בעיריית חיפה.
הרצון הטוב של עובדי השלטון המקומי לתת שרות טוב, יעיל ומקצועי, להקפיד על כללי התנהגות הולמים במסגרת החוק ובמקביל להיענות לדרישת מקבלי השרות, דהיינו התושב, מהווים לחץ מתמיד נוכח עמידה בפני פיתויים ולחצים מגמתיים, נוצרת דילמה : למי אנחנו נאמנים ? לערכים להנהלת הארגון או לתושבים ? כתוצאה מכך, הוחל בשנות התשעים בבניית קודים אתיים לשלטון המקומי בכלל ולרשויות המקומיות בפרט, ולהטמיען בארגונים בצורה הדרגתית . המונח אתיקה מציין את תורת המוסר, הדרישות המוסריות אשר משתנות בהתאם להקשר החברתי והתרבותי ( יזרעאלי וזהר, 2000 ) מטרת העבודה הינה סקירת נושא האחריות התאגידית לרבות מדיניות, קוד אתי, מודלים של קבלת החלטות, עקרונות מוסר בשלטון המקומי בעיריית חיפה  בנוסף, התייחסנו לנושא של בעלי העניין החיצוניים והפנימיים והשפעתם על העירייה בכל הנוגע לנושא האתיקה, המוסר ולאחריות התאגידית, הצגנו דילמות מסוימות ויישמנו מודלים של אחריות מוסרית . העבודה סקרה באופן נרחב מודל קבלת החלטות מוסריות על כל שלביו .
עבודה זאת היא מיוחדת כיוון שהיא בוחנת אתיקה ואחריות תאגידית של עירייה שהיא גוף שלטוני ולא חברה עסקית. העירייה במהותה, נועדה לשרת את האינטרס הציבורי – חברתי, אך גם בפעילותה של עירייה מתגלות דילמות הכוללות ניגודי אינטרסים בין העירייה לקבוצות באוכלוסייה.
ת ו כ ן     ה ע נ י י נ י ם מבוא                                                                                                                   השלטון המקומי בישראל הצגת  הארגון                                                                                                        הגדרה והצגת בעלי העניין של עיריית חיפה                                                                 סקירת גישת הארגון לנושא אחריות תאגידית                                                              קבלת החלטות                                                                                                       הקוד האתי                                                                                                           ביבליוגרפיה                                                                                                          מבוא
עבודה זו תסקור באופן כוללני את נושא האחריות התאגידית בעיריית חיפה, לרבות נוהלים ומדיניות, קוד אתי, קבלת ההחלטות והקווים המנחים בפעילות העירייה כגוף שלטוני שעיקר מטרותיו מתן שירות לתושבים .
עיריית חיפה הינה רשות שלטונית במעמד של עירייה שהוקמה עפ"י חוק, כפופה בסמכויותיה לממשלה באמצעות משרד הפנים, תפקידה העיקרי לדאוג לרווחת תושבי העיר ע"י מתן השירותים המוניציפאליים, לרבות חינוך, תרבות, רווחה,תשתיות, ניקיון, שמירה וביטחון, תברואה וכו'.
ברשות מקומית, הגדרנו את הממשלה ( כל משרדי הממשלה ) כבעלים, בעלי העניין הינם התושבים, העובדים, הלקוחות והספקים של הרשות המקומית, משרדי ממשלה אחרים ובנקים ומוסדות כספיים, שביעות רצונם מהשרות שנותנת העירייה הינו הבסיס למתן לגיטימציה לפעילותה המוצלחת . תהליך רצוף ועקבי של הפעלת התוכנית האתית המלאה כולל חוקים ותקנות בנושא שרות יכול לאפשר את העלאת שביעות רצון התושבים ( 2002 , 2001 , Vigoda ) .
המונח אתיקה מציין את תורת המוסר, המונח "אחריות חברתית" מתקשר עם דרישות המוסר בדיונים על אתיקה עסקית, תפקידה ואחריותה של ההנהלה בתאגיד "( יזרעאלי וזהר , 2000 ) , אתיקה עסקית הינה אבחנה בין טוב לרע, בין צדק לאי צדק, בין הגינות לאי הגינות בפעולות העסקיות . אתיקה קובעת כללים בהתנהלות הנחשבים נאותים, מוסריים ונכונים, שעונים על הציפיות של כלל הנוגעים בעניין. לפיכך, אתיקה היא מערכת ערכים וכללים עשה ואל תעשה, שבעזרתה אישים מעריכים ושופטים את ההתנהגות העצמית והתנהגויות של אחרים (Cordeiro, 2003). כמו כן, היא עוסקת בשאלה של הבנה-עצמית, באישיות ובדרך חייהם של אנשים (Reed, 1999). אתיקה בשונה מהגדרת המוסר הפילוסופית, באה במטרה להסביר ולנבא את הנורמות המוסריות בחברה, ואיך הן מביאות להנעה ותאום של פעולות האנשים (Mackenzie,
2 004). אחריות תאגידית  הינה פרי הערכים, עמדות, תפיסות, יכולות ודפוסים של יחידים וקבוצות, המנהיגות מחויבות לסגנון ומקצועיות של ניהול (Lyon, 2004), מדיניות ואסטרטגיות הארגון (Guerrette, 1986), הבאות כדרישות המוסר בדיונים על אתיקה עסקית (יזרעאלי וזהר, 2000).
בעיריית חיפה הוטמע לאחרונה קוד אתי באופן חלקי המהווה מורה דרך להצבת תמרורים מפורטים לגבי המותר והאסור, של עובדי עיריית חיפה, צוותי ההיגוי ניסחו את הקוד המתאים לצורכי העירייה, השלב המעשי היה בהצגת דילמות וקונפליקטים שמזוהים בעבודה היומיומית ומתן מענה אתי וחוקי, עם הדגשת המותר והאסור, הראוי והבלתי ראוי, פתרון הבעיה בהשתתפות הנוגעים בדבר .
בעבודה זו, תינתן סקירה ליעילות הקוד האתי, אופן ביצועו, מעקב אחר הביצוע והצעות ייעול  ושיפור .