פערים חברתיים בגליל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 4933
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

הגשת פתרון מבחן בית במסגרת הקורס: שונות יישובית בגליל סמסטר אביב, תשס"ט מגישים:
מועד הגשה: 29.7.2009
מועד הגשה ב': 28.9.2009
– תוכן – פתרון שאלה ראשונה …3
פתרון שאלה שנייה -..6
פתרון שאלה שלישית ..11
פתרון שאלה רביעית …14
ביבליוגרפיה 18

1 .      אדריאנה קמפ במאמרה "שפת המראות של הגבול" מסבירה את המושג 'הטרונומיה' למרחב בו מערכות חוקים שונות. האם נכון לומר זאת על הגליל? הביאו דוגמא והסבירו במה דוגמא זו ממחישה את תשובתכם.
ככלל, קמפ במאמרה "שפת המראות של הגבול" מציגה את ניתוח השפעתם של גבולות המדינה על החברה בארץ בשנות החמישים והשישים- האומר, כינונו של מיעוט ערבי שהוגדר באופנים שונים כ"אוכלוסייה מסוכנת" ובכך נוצרים גבולות חברתיים – גבולות סמויים. גבולות אלו "מסומנים" באמצעות מערכת שליטה דיפרנציאלית הן כמדיניות "טובת הרוב" (דוגמא, חוק ומשפט), והן ברמה הפרקטית (פיקוח, חינוך, הגבלות: תעסוקה,תנועה, ביטוי, תיוג חברתי, וכדומה). כלומר, קמפ, מתייחסת במאמרה להשפעת הגבולות הטריטוריאליים שבין מדינת ישראל לשכנותיה – גבולות פיזיים, כיוצרים גבולות פנימיים – חברתיים  בתוך החברה בין הרוב היהודי למיעוט הערבי – גבולות סמויים.   על הגבולות הפיסיים: עם הקמתה של מדינת ישראל, רובו של הגליל, על פי תוכנית החלוקה, הוקצו על ידי מועצת האו"מ, למדינה הפלסטינית לכשתקום.
בנוסף, לפי החוק הבינלאומי לא היו אמורים להיכלל בשטח מדינת ישראל ישובים כגון:
נהריה, עכו, מעלות, תרשיחא, סאסא, דיר אל-אסד ועוד. בתום מלחמת העצמאות, למרות שרוב האוכלוסייה במרחב זה הייתה ערבית ולמרות החוק הבינלאומי, יישובים אלו ויישובים נוספים בגליל, נותרו תחת ריבונות ישראלית. על הגבולות הסמויים: בהתבסס על מאמרה של קמפ, בשנים אלו, רווחה התפיסה כי תחושות ההזדהות של ערביי הגליל כלפי מדינות ערב (במקרה שלנו – סוריה ולבנון), היו חזקות יותר מתחושות ההזדהות עם המדינה שזה עתה קמה (אם ממניעים אישיים – משפחתיים ואם ממניעים לאומיים). כלומר נוסף להבדלים האתניים בין הקבוצה השלטת – יהודים לקבוצות מיעוטים, נוצרת מחיצה חברתית (בידול, ריבוד וכדומה) נוספת המתייגת את המיעוטים כקבוצת "מסוכנים לביטחון המדינה". לכן כשם שיש לשמור על הגבול הפיסי יש גם לשמור על גבול מפני "האויב מבית", המדינה נקטה במספר אופנים לצורך כך.
–          –