תגמול מנהלים וביצועי החברה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 3794
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

סמינריון בחשבונאות ניהולית מתקדמת      תגמול מנהלים            וביצועי החברה תאריך הגשה: 04.09.2009
תוכן העניינים

1 .
שער העבודה –…
1

2 .
תוכן עניינים –…
2                                                                     
3 .
מבוא
                                                                                                                        ·        נושא העבודה
3-5
·        סקירת ספרות –…6-8
·        שאלת המחקר
8
·        השערות המחקר —
8-9
·        שיטת המחקר (תקציר) …
9
   
4 . גוף העבודה                                                                                                            ·        שיטת המחקר (הרחבה) –..
10-11
·        ממצאי המחקר -…
12-14
5.
סיכום –
15

6 . רשימה ביבליוגרפית –.
16-17
                        7.
נספחים ·        תצפיות של החברות -18-19
·        חישוב מתאם פירסון —
20 מבוא
נושא העבודה גובה שכרם של בכירים בחברות ציבוריות במשק הישראלי נמצא בקביעות בעין הסערה הציבורית. יש מי שמבקש להגבילו ביחס מסוים לגובה שכרו של העובד בעל השכר הנמוך בחברה ויש מי שמבקש להתאימו להישגי החברה. לאחרונה גם, הולכת וגוברת הביקורת הציבורית והתקשורתית על השכר הגבוה של המנהלים הבכירים בחברות ציבוריות במשק הישראלי. הביקורת מתייחסת הן לרמת השכר הגבוהה, והן לרגישות הנמוכה שבין שכר המנהל לבין הביצועים העסקיים של החברות, הבאים לביטוי בדוחות הכספיים של החברות ובשווי המניות בבורסה לניירות ערך שלהן. ברבות מהן נמצא גם כי למרות שישנה ירידה ברווחיות החברה או שהחברה אפילו סופגת הפסדים, שכר המנהלים בכל מקרה עולה או נשאר ללא שינוי. רבים חושבים גם כי ככל שהמנהל עם ניסיון רב יותר, הוא אמור להיות מתוגמל יותר. אך ישנם מחקרים בהם נמצא כי ישנן אך ורק "פרמיות צנועות" עבור גיל וותק המנהל. כנגד התומכים בשכר הגבוה של המנהלים הבכירים והמתנגדים לו, ישנם אלה הטוענים כי שכר המנהלים נקבע בכלל על ידי השוק החופשי, מכיוון שעליה בשכרם משקפת את הפיצוי בעד מספר מוגבל של מנהלים מוכשרים, בעלי ידע וניסיון וכי חוזה השכר, הנחתם בין החברה למנכ"ל, אפילו "נדיב" ביותר – מהווה מציאה לחברה בהשוואה למיליארדים אשר מתווספים לכיסם של בעלי המניות בעזרת ניהול נכון של החברה על ידי המנכ"לים.
מאחר ובעלי המניות אינם יכולים להגדיר אירועים עתידיים או לבחון לאחר מעשה את כל התסריטים האפשריים, הם ממנים מנהלים בכירים כסוכניהם בתהליכי קבלת החלטות וניהול החברה. כך מגבילים בעלי המניות את תפקידם, להגדרת המנגנונים של שליטה ובקרה על פעולותיהם של המנהלים הבכירים.
הפרדת הבעלות והשליטה, אשר מאפיינת תאגידים ציבוריים מודרניים, מפיקה רווחים שנובעים מהתמחות – הן בבעלות והן בניהול, אבל גם מביאה עימה את בעיית הסוכן בין בעלי המניות לבין המנהלים הבכירים. בעיית הסוכן, או קונפליקט הסוכן (Agent Conflict), כוללת את המאפיינים הבאים:
  א.  האינטרסים של המנהלים ושל בעלי המניות אינם בהכרח בהלימה (נטילת סיכון, שכר קבוע מול   מותנה).
  ב.  תפוקות החברה תלויות בגורמים מקרו-כלכליים מצד אחד, ובתשומותיו הייחודית של המנהל מצד  שני.
  ג.   אינפורמציה אסימטרית בין המנהל לבעלי המניות.
  ד.  קשירת תגמול המנהל לביצועים הכלכליים של החברה.
בספרות מתוארת רשימה גדולה של מנגנוני שליטה פנימיים וחיצוניים, שבעלי המניות משתמשים בהם במסגרת הפיקוח על המנהלים הבכירים. ü      על פי Murphy Kevin J. (1986), שניסה להסביר את בעיית הסוכן העיקרית, דרגת המאמץ הניהולי  תהיה תלויה בחוזי התמריצים של המנהלים הבכירים.
ü      על פי Morgan Angela G. And Poulsen Annette B. (2001), אשר חקרו את הנושא, תוכניות שכר תלוי ביצועים מסייעות לצמצם את בעיות הסוכן.
ü      על פי אמזלג י. ומחרז א. (2002), ניסוח חוזה ההעסקה של מנהלים בכירים הוא אחד ממנגנוני השליטה הפנים חברתיים החשובים ביותר, אשר משמשים להפחתת ניגודי עניינים ואינטרסים בין בעלי המניות ומנהלים בכירים בחברות, וכן להפחתת קיומה של בעיית הסוכן עבור החברה. בעבודה זו נבדק הקשר שבין תגמול מנהלים לבין ביצועי החברה, אשר מוצגים בהשערות המחקר ע"י המשתנים שלהלן: ·         שווי שוק – שימדוד את גודל החברה ·         רווח למניה – שימדוד את ביצועי החברה ·         שנות וותק המנכ"ל בחברה, המחושב כמספר שנים מתחילת עבודתו של המנכ"ל בחברה (אפילו בתפקיד שונה – לא כמנכ"ל.) התוצאות אשר נתקבלו במחקר מראות כי:
·         אין קשר בין גודל החברה לבין שכר המנכ"ל.
·         אין קשר בין ביצועי החברה לבין שכר המנכ"ל ·         אין קשר בין וותק המנכ"ל לבין שכר המנכ"ל.
המסקנה העולה מתוצאות המחקר, כי שכר המנכ"ל אינו מושפע מביצועי החברה וקיימת רגישות נמוכה של שכר המנכ"ל לתוצאות העסקיות של החברה אותה הוא מנהל.
בחרתי לעשות את המחקר דווקא בנושא "תגמול מנהלים וביצועי החברה", מכיוון שהנושא מאוד מעניין לאחרונה את החברה ואותי בפרט. רציתי לבדוק במחקרי האם באמת שכרם הגבוה של המנהלים הבכירים בחברות הציבוריות בישראל מושפע מהגורמים אשר בחרתי לחקירת נושא זה או שהשכר הגבוה כלל אינו תלוי בביצועו של המנכ"ל והשפעתו על ביצועי החברה.