למידה מבוזרת: סינכרונית מול א-סינכרונית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2001
מספר מילים 9095
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

הלמידה המבוזרת – Distributed Learning ניתנת להגדרה כמתדולוגית הוראה שבה גם המורה וגם התלמיד מצויים במרחק פיסי אחד מהשני, ולעיתים גם רחוקים בזמן ההוראה עצמה (הוראה א-סינכרונית).
  בשונה מן הלימוד הרגיל בכיתה המסורתית , לימוד מבוזר ממוקד על הלומד. בכיתה רגילה הלומד הוא פסיבי והמיקוד הוא על המורה והחומר המועבר, מה שאין כן בלמידה מבוזרת בה הדגש מוטה לכיוון התלמיד עצמו, הפעלתו, בדיקת רמת ההבנה, ולמעשה – הפיכת הלומד לחלק פעיל בלימוד ובתהליך הלמידה לשם הצלחת הלמידה.
  ההתפתחות המואצת של הלמידה המבוזרת בשנים האחרונות, המונעת בין השאר מאימוץ הלמידה מבוססת אינטרנט ( המכונה Web Based Revolution), מביאה לשינויים רבים הן מבחינתו של התלמיד הבודד והן מבחינת מוסד הלימודים עצמו.
  מבחינת התלמיד, הלמידה המבוזרת מעלימה את הגבולות הגאוגרפיים, כך שתלמיד יכול ללמוד מכל מקום בעולם (כמעט) אצל כל מורה שיבחר. כמו כן, תלמידים רבים לא מסוגלים להגיע לאוניברסיטה כתוצאה מאילוצי זמן ,ריחוק גאוגרפי או מגבלות פיסיות – אך כן מסוגלים ללמוד מהבית.   הזמן הוא מרכיב חשוב מאוד. אנשים רבים מעדיפים ללמוד בזמנם החפשי , והלימוד המבוזר מקל עליהם כך שיוכלו ללמוד מהבית. כמו כן הלימוד המבוזר מאפשר השתלמות עובדים במקום עבודתם ללא צורך בהתכנסותם במרכז לימוד כלשהוא, וחוסך זמן וכסף למעסיק. (Distance Education at a Glance, 2001)   מבחינת המוסד המלמד, התפתחות הלמידה המבוזרת יוצרת איום לכל מוסד לימודים שקופא על שמריו ולא מקים תשתית ללמידה מבוזרת גם אצלו. דבר זה יצר תחרות עזה בין מוסדות הלימוד, כך שכיום אין כמעט בית ספר/ מוסד אקדמי שלא קיימת אצלו מערכת לימוד מרוחק פעילה או בשלבי הקמה .
  למידה מבוזרת היא כיום התחום בעל שיעור הלמידה הגבוה ביותר בעולם בתחום הלימודים וההכשרה המקצועית (Brockbank Bary J. , 2001) , כאשר הגודל הכולל של שוק הלימודים הבינלאומי נאמד בכ- 2.1 טריליון דולר (Smith Reggie, 2000).