מפלגת ש"ס : האם וכיצד מפלגה יכולה לצבור עוצמה על ידי שימוש במצע מבוסס אידיאולוגיה דתית ?

מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 4456

תקציר העבודה

מפלגת ש"ס :  האם וכיצד מפלגה יכולה לצבור עוצמה על ידי שימוש במצע מבוסס אידיאולוגיה דתית ?
מבוא
אחד האירועים הפוליטיים החשובים ביותר שהתרחשו בעולם החרדי בארץ מאז קום המדינה היה ללא ספק הקמתה של מפלגת ש"ס, המפלגה החרדית ספרדית, והצלחתה המדהימה בבחירות לכנסת ה-
1 1 בה זכתה המפלגה ל 4 מנדטים.  לא הייתה זאת הצלחה חולפת של רשימה עדתית נוספת  אלא תופעה פוליטית שכבשה לה מקום של קבע והפכה לגורם קואליציוני רב-משקל בממשלות שבאו לאחר מכן. מתהליך של עליית הפוליטיקה החדשה, עם סממנים של פוליטיקה ישנה, הפכה ש"ס למפלגה ה – 3 בגודלה בישראל תוך 10 שנים כשבבחירות של שנת 99' זכתה ב 17 מנדטים. ש"ס הפכה להיות מפלגה מחוזרת ביותר על ידי שני הגושים המרכזיים בפוליטיקה הישראלית ורבניה היו למוקד עלייה לרגל של פוליטיקאים, שרים, וחברי כנסת. המפלגה ידעה לנצל היטב את הישגיה האלקטורליים לשם התבססות בשטח.
  העובדה היא כי למרות שהסקרים מראים כי מספר מצביעיה החרדיים אינו יכול להביא יותר משישה מנדטים,הרי מתוך 17 מנדטים בכנסת ה-15 11 מנדטים מכלל אחוז מצביעי ש"ס אינם  מזוהים כחרדים.
שאלת המחקר האם וכיצד מפלגה יכולה לצבור עוצמה על ידי שימוש במצע מבוסס אידיאולוגיה דתית?
השערת המחקר אנו משערים כי אכן מפלגה יכולה לצבור עוצמה על ידי שימוש במצע מבוסס אידיאולוגיה דתית. את השערה זו ננסה לאושש באמצעות מקרה הבוחן של מפלגת ש"ס. ש"ס קיבלה לגיטימציה נרחבת אשר הביאה לשמירה על עוצמתה הפוליטית לאורך השנים, על ידי שימוש במצע חברתי-דתי המוכוון לאוכלוסיות חלשות. שיטת המחקר שיטת המחקר בה ננקוט הינה איכותית. נסקור מידע ברמה איכותית שיכלול סקירה וניתוח של ספרים ומאמרים העוסקים במפלגת ש"ס מהקמתה, דרך אופן צבירת עוצמתה הפוליטית וכיצד היא מצליחה לשמר עוצמה זו. נפתח את עבודתנו בפרק א' – בו נציג מספר תיזות בנושא השתתפות פוליטית (דאל), עוצמה (דאל ולוק) ואפקטיביות ולגיטימיות (ליפסט). בפרק ב' נחקור וננתח את החומר התיאורטי תוך בחינת תקפות התיזות שהצגנו בפרק הקודם, באמצעות מאמרים וספרים בנושא. נסיים את עבודתנו בפרק ג' עם מתן סיכום קצר ומסקנות שעלו ממחקרנו. בנוסף, אציין את המקורות עליהם התבססתי בעבודה זו.