מדגם שפה בקורס התפתחות שפה והפרעות בתקשורת

תקציר העבודה

תוכן עניינים.. 2
נתונים על הילד. 3
מדגם שפה.. 5
ניתוח מדגם השפה.. 6
פונולוגיה.. 6
מורפולוגיה.. 6
סינטקס. 6
סמנטיקה.. 7
פרגמאטיקה.. 7
סיכום והתרשמות כללית.. 9
נתונים על הילד מדובר על תלמיד שלי שאני מעבירה לו שיעורים פרטיים. המפגש ארע מיד לאחר אחד השיעורים שלנו ב10/01/10 כשביקשתי שיספר לי על המעבר שלו לבית הספר החדש בתחילת השנה.
נתונים בסיסיים:
נ', בן 13 שנים ו-10 חודשים, תאריך הלידה 09/03/1996, זכר, יליד ישראל, בן זקונים לעוד שני אחים גדולים – א' הבכור בן 21 וי' בן 18 – שניהם חיילים. כיום תלמיד כיתה ח' ב"תיכון חדש" בתל אביב. הגיע השנה לביה"ס המדובר, מכיתה ה' עד ז' למד בביה"ס הפתוח הדמוקרטי ביפו.
תיאור הילד:
נ' נולד לאחר הריון תקין בלידה רגילה. בינקותו, לדברי האם, היה תינוק שקט ורגוע.
התפתחותו המוטורית והשפתית הייתה תקינה ואף מהירה מאחיו. לאורך שנות הלימוד בגן לא היו הערות שליליות מצד הגננות. בכיתה א' נ' התקשה ברכישת הקריאה ועד לסיומה של כיתה א' לא קלט את הקריאה. נ' מעיד על עצמו כי עד השנה לא אהב לקרוא ומיעט בקריאת ספרים. בכיתות הראשונות של ביה"ס היסודי נ' שמר על מעמד של תלמיד טוב. בכיתה ב' נראו קשיים בשיעורי אנגלית. כאמור, בכיתה ה' עבר ללמוד בביה"ס הפתוח הדמוקרטי בעקבות ההצלחה בה נחלו שם אחיו. לדבריו הוא השתלב מבחינה חברתית ולימודית. קשיי הקריאה לא נעלמו, אולם לא הייתה לו בעיה בהבנת החומר. בשל אפשרות הבחירה של מקצועות הלימוד נ' הקדיש זמן ומאמץ ללימודים במתמטיקה ובאנגלית, אולם נמנע מלימוד-
העבודה ללא מקורות