השפעת הכיבוש האיטלקי על יהודי אתיופיה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , , , ,
ציון 93
שנת הגשה 2010
מספר מילים 4241
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

קורס:
אתיופיה: נצרות, אסלאם, יהדות – 10333
סמסטר:
2009א עבודה:
עבודה סמינריונית תאריך: 10 ינואר 2010 ציון:
93
תוכן העניינים
מבוא. 3
פרק ראשון – הפאשיזם האיטלקי והכיבוש האיטלקי באתיופיה 1941-1935. 4
פרק שני – השפעת הכיבוש האיטלקי על תושבי אתיופיה. 6
פרק שלישי – מדיניות הפאשיזם האיטלקי כלפי יהודי איטליה. 10 פרק רביעי – יהודי אתיופיה תחת הכיבוש האיטלקי: סיכום.. 13
ביבליוגרפיה. 16
מבוא
הכיבוש האיטלקי באתיופיה, על אף היותו קצר-ימים (1935-1941) בהשוואה לתקופות הכיבוש הקולוניאלי האירופי באפריקה במאות ה-19 וה-20, השפיע השפעה עמוקה על תולדותיה של אתיופיה. הפאשיזם האיטלקי של מוסוליני טלטל את המדינה ואת תושביה טלטלה עזה, שלא פסחה על בני הקהילה היהודית האתיופית, ביתא ישראל. סבלם של יהודי אתיופיה, כך הדעה המקובלת, היה סבל כפול, שנבע מהיותם יהודים בנוסף להיותם אתיופים בעלי צבע עור שחור.
עבודה זו תבחן את ההשפעה של תקופת הכיבוש האיטלקי באתיופיה על קהילת ביתא ישראל. השפעה זו תיבחן בשני מישורים השוואתיים, אתיופי ויהודי. במישור הפנימי-האתיופי תיבחן ההתייחסות של הכובשים האיטלקים ליהודי אתיופיה בהשוואה להתייחסותם לאתיופים הנוצרים והמוסלמים. במישור החיצוני-היהודי תיבחן התייחסות הפאשיזם האיטלקי ליהודים האתיופיים בהשוואה להתייחסותו ליהודים האיטלקיים. באמצעות השוואה כפולה זו ננסה לעמוד על המאפיינים הדומים והשונים במדיניות הפאשיסטית של מוסולוני כלפי יהודי אתיופיה בהשוואה למדיניותו הכוללת כלפי העם הנכבש (האתיופים בכלל) וכלפי הגזע היהודי (יהודי איטליה).
בפרק הראשון נסקור בקצרה את הרקע המדיני-חברתי של התקופה הנדונה: תקופת הכיבוש האיטלקי באתיופיה. בפרק השני נתמקד בהשפעה של הכיבוש על תושבי אתיופיה בכלל ועל יהודי אתיופיה בפרט, כתושבים הנתונים תחת השלטון הפאשיסטי. הפרק השלישי ידון במדיניות הפאשיסטית כלפי יהודי איטליה בתקופת מוסוליני. ובפרק הרביעי והמסכם ננסה לגזור מספר הבחנות הנובעות מהדיון בפרקים השני והשלישי, בפרט על רקע המדיניות הגזענית הכוללת של המשטר הפאשיסטי האיטלקי.
עבודה זו מתבססת על מקורות משניים המובאים בנספח הביבליוגרפי. תודתי נתונה לד"ר …