הקשר בין כמות ההדרכות שעבר העובד, לבין מחויבות ארגונית וחוללות עצמית

תקציר העבודה

תוכן עניינים:
נושא                                                                                                     עמוד מבוא                                                                                                    3-4
שאלת מחקר                                                                                       5
סקירה ספרותית                                                                                5-9
השערות מחקר                                                                                   10 ניתוח השערת מחקר                                                                          10-11
שיטת המחקר                                                                                     12
המדגם                                                                                                 12
כלי המחקר                                                                                         13
ניתוח נתונים                                                                                       13
מגבלות המחקר                                                                                  14
סיכום                                                                                                  14
ביבליוגרפיה                                                                                        15-16
נספחים                                                                                               17-19
מבוא
כל ארגון רואה בשימור והשבחה מתמדת של הידע הארגוני וההון האנושי משימה חשובה וראשונה במעלה.
איתור נקודות תורפה וחוזק  וטיפול בהן בדרך מקצועית, יאפשרו לארגון לנצל משאבים אלו, ולהפיק תועלת מרבית מהעובדים תוך ניצול נכון ויעיל של המשאבים הכספיים.
מטרת המחקר בתחום התיאורטי הנה לבחון קשרים בין שלושה משתנים: כמות הדרכות, חוללות עצמית ומחויבות ארגונית. עד היום נעשו רוב מחקרים על  אפקטיביות הדרכות והשפעותיהן כלפי העובדים.
במחקר זה הדגש הינו על כמות ההדרכות. המטרה היא לחקור האם כמות מסוימת יכולה לשפר או לחלופין להקטין את רמת המחויבות של העובדים, על מנת לאפשר לארגון לבחון האם נושא ההדרכה וההכשרה הארגונית הם מהגורמים המשפיעים על מחויבות העובד לארגון וכן השפעתם על מידת החוללות העצמית של העובד.
לפי הכט, י. (1998),  השבחתו של ההון האנושי מתבצעת על ידי הדרכה, והשבחה זו מעלה את ערכו של הארגון כקולקטיב, ההדרכה משמשת כאחד הפרמטרים בעלי משקל סגולי גבוה, בתרומתה ל "הון האינטלקטואלי" של הארגון.  והן את העובדים כפרטים בעלי הון ייחודי ונדיר. לארגון חשוב לקבל תוצאות מחקר זה על מנת : ·        לאפשר הקצאה נכונה של תקציב ההדרכה בארגון בעתיד.
·        לבחון דרכים שונות כיצד לצמצם את היקף הנשירה מהארגון, בקרב העובדים ובכך לחסוך בהוצאות הגיוס וההכשרה.
·        לבחון האם הדרכה משפרת את מידת חוללות העצמית של העובדים, ובכך מעשירה את ההון האנושי בחברה. (המשאב המרכזי בחברה) אוכלוסיית המחקר הינה עובדי רשות שדות התעופה. רשות שדות התעופה משקיעה כסף רב בכל נושא הדרכות/הכשרות של עובדים והשאלה היא האם השקעה בהדרכת עובדים תורמת להעלאת רמת המחויבות הארגונית ומידת חוללות העצמית של העובדים. ·        משתנה כמות הדרכות (ההדרכה) נבחר מפני שזהו אחד מהכלים המרכזיים הזמינים של משאבי אנוש לשם השגת המטרות הארגוניות, והן על מנת להכשיר את המשאב האנושי לצרכים העתידיים של החברה. (קוגן , 2002) ·        משתנה מחוייבות ארגונית נבחר משום שמחקרים רבים מלמדים כי מחוייבות ארגונית מביאה לשיפור ביצועים, כמו גם לתחושת שייכות לארגון ופעולה למען השגת מטרותיו. (קוגן , 2002)  ·        משתנה חוללות עצמית מבטא את הערכתו של העובד לבצע התנהגויות באמצעות מיומנויותיו. נבחר משום שהעובדים הינם משאב חשוב, מכאן שיש לטפח מצוינות בקרב העובדים הן בהיבט המקצועי והן בהיבט של יכולות אישיות. (Fisk ,R. Grove ,j. John ,j.,2000) תוצאות המחקר עשויות לשמש ככלי ניהולי למנהלים בחברה בלימוד דרך נוספת להעלאת רמת המחויבות הארגונית של עובדים (ועל ידי כך לסייע בהישארותם בארגון) – זאת כמובן בתנאי שימצא קשר חיובי בין המשתנים (כמות הדרכות ומחויבות ארגונית).
העבודה בפונט 14