העלמת מס – סקירת מחקרים מודרניים

מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 1863

תקציר העבודה

העלמת מס  –  סקירת מחקרים מודרניים עבודה המוגשת ע"י :
אאאאאאא בבבבבבב ת.ז
2 222222222
לפרופסור פפפפפפפפפפ פברואר 2010 מבוא
העלמת מס הכנסה נחשבת כאחת העבירות הכלכליות היותר נפוצות בעולם ובארץ. העלויות הכלכליות להעלמות רבות, שתיים מהעלויות היותר חשובות הן, אבדן הכנסות לממשלה ואי השוויוניות בין הנישומים המעלימים לנישומים ההגונים. המחקר התיאורטי והאמפירי של העלמות מס זכה יותר ויותר להתעניינותם של כלכלנים מאז פרסום עבודתם של (1972) Allingham and Sandmo . לפני כן, התמקד המחקר בניסיונות לאמוד היקף העלמות המס. כאמור, (1972) Allingham and Sandmo היו הראשונים שחקרו את הנושא של העלמות מס הכנסה באופן תיאורטי ועבודתם המכונה "מודל ההרתעה" מתבססת על עקרונות של כלכלת פשע. על פי מאמרם, שואף הפרט למקסם תוחלת התועלת שלו בתנאי אי ודאות כשהוא צריך להחליט על סכום ההכנסה המוצהרת לרשויות המס. הפרט מתנהג לפי ההנחה שהתועלת השולית היא חיובית ויורדת. (1972) Allingham and Sandmo  טוענים שישנם ארבעה גורמים שמשפיעים על היקף ההעלמה :
א.  רמת ההכנסה האמיתית של הפרט.
ב.  שיעור המס .
ג.   רמת הפיקוח.
ד.  שיעור הקנס שיוטל על ההכנסה המועלמת.
במאמרם, (1972) Allingham and Sandmo מוכיחים שישנו קשר שלילי בין רמת הפיקוח לבין היקף ההעלמה, בנוסף הם מוכיחים שישנו קשר שלילי בין שיעור הקנס שמוטל על ההכנסה המועלמת לבין היקף ההעלמה. בקשר להשפעת רמת ההכנסה האמיתית על היקף ההעלמה, (1972) Allingham and Sandmo לא מגיעים לתוצאה חד משמעית : נמצא כי רק אם שנאת הסיכון של הפרט יורדת עם ההכנסה ושיעור הקנס עולה על 100% מההכנסה המועלמת , אז שפעת ההכנסה האמיתית על היקף ההעלמה הינה השפעה שלילית, דהיינו, ככל שרמת ההכנסה יותר גבוהה היקף ההעלמה יותר נמוך. גם בקשר להשפעת שיעור המס על היקף ההעלמה, (1972) Allingham and Sandmo לא יכלו להגיע למסקנה. הבעיה נובעת מכך שלשינוי בשיעור המס שתי השפעות מנוגדות על הפרט. מצד אחד הגידול בשיעור המס מעודד גידול בהעלמה מאחר והתשואה השולית של העלמה מוצלחת עולה (השפעת התחלופה), מצד שני, יש השפעת ההכנסה, העלאת שיעור המס מקטינה את ההכנסה הפנויה בכל רמה ורמה, ובהנחה ששנאת הסיכון של הפרט יורדת עם ההכנסה הפרט יקטין היקף ההעלמה. מאחר והשפעת התחלופה מנוגדת להשפעת ההכנסה אי אפשר להגיע למסקנה בקשר להשפעה הכוללת של שינוי שיעור המס על היקף ההעלמה.
עבודה זאת סוקרת ארבעה מחקרים מודרניים (כולם משנת 2007) בנושא העלמת מס. שניים מן המחקרים הם אמפיריים ושניים תיאורטיים. העבודה כוללת אינטגרציה של ממצאי ארבעת המאמרים וכן משווה ביניהם ע"י ציון נקודות דמיון ושוני, הסכמה ומחלוקת.