פרוס- הטרדה מינית- אחיות המעביד ור החקיה החדשה בישראל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 4451
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

פברואר 2009
שוויון הזדמנויות ואיסור אפליה בעבודה- 10901
עבודת פרו-סמינריון בנושא:
הטרדה מינית- אחריות המעביד לאור החקיקה החדשה בישראל                                                              תוכן עניינים
פרק
1 – מבוא -3
פרק
2 – הטרדה מינית במקום העבודה לפי החקיקה החדשה בישראל -4
2 .1.
התפתחות החוק הישראלי בנושא הטרדה מינית –4-5
2 .2. מהי הטרדה מינית לפי החוק החדש בישראל 5-7
פרק
3 – אחריות המעביד למניעת הטרדה מינית ..7
3 .1  החוק למניעת הטרדה מינית, התשנ"ח- 1998
–…7-8
3 .2
תקנות למניעת הטרדה מינית (אחריות המעביד), התשנ"ח-1998 -8-11
פרק
4 – האחריות המשפטית של מעביד להטרדה מינית -.11-12
פרק 5- הגנת המעביד מפני אחריות לטרדה מינית –…12-13
5.1 נטל ההוכחה –.12-13
5.2 חשיבות ההגנה על המעביד מפני האחריות להטרדה מינית –13-14
פרק
6 – סיכום .14
ביבליוגרפיה ..15
הערה: במהלך העבודה לעיתים נעשה שימוש בלשון נקבה לתיאור הקורבן, ובלשון זכר לתיאור המטריד. הדבר נעשה מתוך הנחה שכיום רוב העובדים המוטרדים הן נשים ורוב המטרידים הם גברים. אין בכך כדי לשלול את האפשרות שייתכן כי הקורבן הוא גבר והמטרידה היא אשה. על כן, יש להתייחס לכל האמור בעבודה גם למצב הפוך אפשרי.
פרק 1- מבוא
הטרדה מינית במקום העבודה הינה תופעה מטרידה מאוד, בארץ ובעולם. מחקרים מראים כי מרבית ההטרדות המיניות מופנות כלפי נשים, מכל הקשת החברתית, כאשר מרבית המטרידים הינם גברים.
נכון לשנת 2000, כ-14 אחוזים מאוכלוסיית הנשים העובדות בישראל וכ-20 אחוזים בקרב חיילות וקצינות בצה"ל, הוטרדו מינית בעבודתן. במקרים רבים של הטרדה מינית בעבודה, המטריד מנצל את כוחו העודף על המוטרדת בארגון,  בהנחה כי היא לא תעז להתנגד או להתלונן, פן תיפגע.
הטרדה מינית עלולה לגרום למוטרדת פגיעה נפשית קשה כולל תסמינים של דיכאון, חרדה, ירידה בערך העצמי, ירידה בתחושת הסיפוק מהחיים, פגיעה בעבודה ואף בבריאות הפיזית. בנוסף לנזקים אישיים, שנגרמים למוטרדת, הרי שהטרדה מינית מסבה נזקים גם לארגון בו היא מתרחשת: היא מעכירה את האווירה ומשבשת את יחסי העבודה, ולכן פוגעת בתפקוד התקין של הארגון. כמו כן, היא מסבה נזקים כלכליים ועלויות כלכליות למסגרת בה היא מתרחשת: ירידה בתפוקה של הקורבן, כולל איחורים וחיסורים, ולפעמים אף עזיבה, שגורמת לצורך להכשיר מחליף/ה.
גם הליך בירור התלונה כרוך בעלויות כספיות: חקירת התלונה, הפסד זמן עבודה, הליכים משפטים. בנוסף לכל אלו, יש להוסיף את עלות פיצויי הנפגעת, שהמעביד עלול להיות מחויב לשלם לה, בשל הנזקים שנגרמו לה בגין ההטרדה המינית.
מתוך הבנה כי הטרדה מינית משפיעה על הקורבן, על הסביבה בה היא מתרחשת ועל שוק העבודה בכלל, הרי שבחודש ספטמבר 1998 נכנס לתוקפו החוק למניעת הטרדה מינית, התשנ"ח – 1998. חוק זה קובע הגדרה להטרדה מינית ודרכי התמודדות עימה.
בעבודה זו אעסוק במספר היבטים בנושא ההטרדה המינית, בישראל: ראשית, אנסה להבהיר מהי הטרדה מינית במקום עבודה לפי החקיקה החדשה בישראל. שנית, אציג את אחריות המעביד למניעת הטרדה מינית. שלישית, אציג את הנסיבות שבהן מעביד עשוי להיות אחראי להטרדה מינית, מבחינת משפטית. רביעית, אעמיק בשאלה האם למעביד יש הגנה מפני האחריות להטרדה מינית ואם כן, מה חשיבות הגנה זו.