דיני חוזים - דרישת כתב, תום לב במו"מ טעות והטעייה, גמירת דעת - עבודה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2007
מספר מילים 1479
מספר מקורות 27

תקציר העבודה

שאלה:
גדי הוא הבעלים של בנין בן 3 קומות המיועד להריסה, השוכן במבואותיה הדרומיים של העיר חיפה (להלן: "המבנה").
גדי מספר לדנה חברתו הטובה כי בשל מצוקה כלכלית אשר נקלע אליה, הוא נאלץ להציע את המבנה למכירה, אך מאחר והביקוש לקרקעות באזור זה נמוך מאוד בתקופה האחרונה, הוא ייאלץ למכור את המבנה במחיר נמוך של לכל היותר 500,000$. כעבור מספר ימים קראה דנה ידיעה אשר פורסמה בעיתון המקומי של העיר חיפה, לפיה בקיץ 2009 תתחיל העירייה בבניית מרכז ספורט ואתלטיקה חדש ומפואר במבואותיה הדרומיים של חיפה, סמוך למבנה של גדי. עוד פורסם בעיתון כי לנוכח פרויקט זה עלה שוויון של הקרקעות באזור בשיעור של 50% לפחות, וכי בימים אלו פונה העירייה לבעלי החלקות הסמוכות ומציעה לרכוש את חלקותיהם תמורת מחירים אטרקטיביים. דנה ממהרת לביתו של גדי על מנת לספר לו על הידיעה. עם הגיעה לביתו של גדי מגלה דנה כי גדי אינו בבית ומוצאת מכתב מודבק על דלת ביתו אשר נשלח אליו מעיריית חיפה. דנה אשר מניחה כי מדובר בהצעה לרכישת המבנה, פותחת את המעטפה ונדהמת לקרוא כי העירייה מציעה לגדי למכור לה את המבנה תמורת סכום של 1,500,000$.
דנה מכניסה את המכתב לכיסה וחוזרת לביתה.
בצהרי אותו יום יוצרת דנה קשר טלפוני עם גדי. דנה לא מספרת לגדי על תוכן המכתב מעיריית חיפה, אך אומרת לו כי לנוכח חברותם רבת השנים ולנוכח מצבו הכלכלי הקשה, היא החליטה לעשות מאמצים ולגייס כסף אשר יאפשר לה לרכוש מגדי את המבנה באופן מיידי. לצערה, הסכום הגבוה ביותר שהצליחה לגייס הוא
4 00,000$. גדי המאושר מודה לדנה על הצעתה ומסכים לה מיידית. עוד באותו היום נפגשים גדי ודנה בביתו של גדי ומעלים על הכתב את הפרטים הבאים: מחיר המבנה, מועדי התשלום, שמות הצדדים ומהות העסקה. בבואם לרשום את פרטי הנכס בגוף ההסכם מגלה גדי כי הוא אינו זוכר את מספר הגוש והחלקה של המבנה. דנה, אשר מעוניינת כי העסקה תיסגר עוד באותו יום, מציעה לגדי כי בשלב זה לא יירשמו פרטי הנכס, אלא יכתבו במסמך כי: "גדי מוכר לדנה את המבנה". עוד מציעה דנה כי היא תשלם לגדי את התשלום הראשון באופן מיידי, וכי למחרת בשעה 12:00 בצהרים ייפגשו, ישלימו את הפרטים החסרים ויחתמו על החוזה. גדי מסכים ומקבל לידיו את התשלום הראשון על סך 100,000$.
בשעה 9:00 בבוקר היום שלמחרת, מקבל גדי שיחת טלפון מנציגת עיריית חיפה אשר מבקשת לדעת האם הוא מקבל את הצעת העירייה למכור את המבנה לעירייה תמורת 1,500,000$. דני מופתע לנוכח הצעת העירייה (הוא מניח כי המכתב מהעירייה טרם הספיק להגיע) ומשיב מיד בחיוב. מיד אח"כ הוא מתקשר לדנה ומודיע לה כי לאחר מחשבה נוספת הגיע למסקנה שמצבו הכספי אינו כל כך דחוק ולכן החליט, בשלב זה , לא למכור את המבנה ולפיכך אין הוא מעוניין לחתום על חוזה המכר.  עוד מבטיח גדי לדנה כי ישלח לה מיד את הצ'ק אשר השאירה בידיו אתמול על סך 100,000$. דנה מודיעה לגדי כי מבחינתה נכרת ביניהם חוזה תקף ומחייב ודורשת כי החוזה יקוים.
דונו בכל הטענות האפשרויות מצד גדי ומצד דנה.
השאלה דנה בנושאים הבאים: ס' 12 לחוק החוזים, ס' 14 וס' 15 לחוק החוזים, כמו כן יש טענה לגבי גמירת דעת. ההלכות המיושמות בעבודה זו ניתנות ליישום בדרכים שונות בעבודות בנושאים הללו. יש רק לחפש את הדברים הדומים בין האירועים שניתנו, העבודה הזו קיבלה ציון 100.
העבודה ללא רשימה ביבליוגרפית