עבודה מסכמת בקורה אקונומטריקה ב'. העבודה מנתחת את הבדלי השכר בין גברים לנשים בישראל

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 2817
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

תרגיל סיכום בנושא-" פערי שכר בין נשים לגברים בישראל" בתרגיל זה עליכם להסביר פערי שכר בין גברים ונשים עבור אוכלוסיית השכירים בישראל.
קובץ הנתונים שישמש להכנת התרגיל נקרא econ2003. הנתונים שנמצאים בקובץ זה לקוחים מסקר הכנסות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) שנת 2003.  הנתונים כוללים בין היתר מידע על השכר החודשי, שעות עבודה שבועיות, השכלה, גיל, ארץ מוצא, שנת עליה ומשתנים דמוגרפים נוספים.
בנוסף לקובץ הנתונים, מצויים בסוף מסמך זה הסברים + פענוח הערכים של משתנים שונים (לדוגמא קוד לסיווג המדינות כאשר מדובר בארץ מוצא, קוד חלוקה גיאוגרפית של ישראל וכו').
תוכן העבודה
1 .                  הכינו סקירת ספרות קצרה בנושא פערי שכר בין נשים לגברים בישראל (עמוד 1 לכל היותר).
2.                  מתוך הקובץ הכולל הכינו מסד נתונים שכולל את אוכלוסיית השכירים בישראל בשיא גילאי העבודה (20-60). תנו תאור סטטיסטי של התפלגות שכר הנשים והגברים במדגם, השוו בין ההתפלגויות. האם יש להסתכל על השכר החודשי או על שכר לשעה? מה ההבדל בין השניים? שימו לב: יש להגדיר את המשתנה המוסבר ב-log.
3 .                  מהו פער השכר בין נשים לגברים בישראל (הפער הלא מותנה)? האם פער זה מובהק?
4 .                  עליכם לבחור לפחות ארבעה משתנים אשר מסבירים את השכר שפרט מקבל. יש לנמק מדוע אלו המשתנים שנבחרו, ומה הקשר שתצפו לקבל בין כל אחד מהמשתנים לבין השכר (קשר חיובי או שלילי). כמו כן יש לתת תאור סטטיסטי (ממוצע, חציון וכו') ותאור ההתפלגות של משתנים אלו במדגם ולתת הסבר קצר לדברים החשובים שאתם מציגים בטבלאות.  שימו לב: בסקר הכנסות אין נתונים על הניסיון שהפרט רכש. באיזה קירוב תשתמשו לניסיון? 5.                  מהו פער השכר בישראל בין נשים לגברים בהינתן המשתנים המסבירים שבחרתם בסעיף 4? (ללא שימוש במשתני אינטרקציה) האם הפער שהתקבל מובהק? השוו את התוצאה שקבלתם לסעיף 3. הסבירו את ההבדלים במידה וקיימים.
6 .                  אמדו את רגרסיית השכר לגברים ולנשים בנפרד. א. נתחו את המקדמים, התייחסו למשמעותם ומובהקותם. האם ההשפעות שהתקבלו זהות למה שציפיתם בסעיף 4 .  ב. בצעו מבחן למובהקות הרגרסיה. ג. האם קיימת בעיית מולטיקוליניאריות חלקית בין המשתנים המסבירים במודל? הציגו את הטבלה המתאים ונתחו את התוצאות.
ד. השמיטו את המשתנים אשר אינם מובהקים (ברמת המובהקות של 10%) בשתי הרגרסיות, כך שהמשתנים שישארו בכל אחד מהמודלים יהיו זהים.
7.                  מהם לדעתכם משתנים נוספים שלא נתונים בקובץ ויכולים להסביר את השכר של הפרטים? מה הבעיות שיכולות להיווצר בהיעדר המשתנים הללו? 
8 .                  בצעו מבחן של יציבות הפרמטרים עבור אוכלוסיית הגברים ועבור אוכלוסיית הנשים. בנוסף נתחו את ההבדלים בכל אחד מהמקדמים, התייחסו למובהקות הסטטיסטית שלהם. 9.                  בצעו מבחן של שונות שונה (הטרוסקדסטיות) בין אוכלוסיית הנשים והגברים והסבירו את התוצאות.
10.               רשמו סיכום ומסקנות, תוך השוואה בין התוצאות שהתקבלו בעבודה שלכם לתוצאות המוכרות בספרות שתיארתם בסעיף 1.
דוגמא לפיתרון מתוך העבודה שלי- שאלה מספר 6
 ( אנחנו ממשיכים עם המשתנה  log_salary_per_ph ) א) המודל הנאמד – log_salary_phi =        *educationi + β’1*agei + β’2*religioni + β’3* persons0_14i+u’i α’ + β’0 על מנת לבדוק האם מקדם כלשהו הוא מובהק נערוך מבחן מובהקות לכל אחד מהמקדמים, ההשערות שלנו יהיו :
– המקדם אינו מובהקH0: βi = 0 – המקדם מובהק      H1: βi ≠ 0 אם נקבל ברגרסייה, עבור משתנה כלשהו כי : Prob < 0.1 נדחה את H0, אחרת נקבל את H0 . על פי נספחים 6A ו-6B :   האומד מובהקות משמעות המקדם המשתנים גברים נשים גברים נשים age 0.019 0.015 כן כן מראה בממוצע בכמה אחוזים יעלה השכר לשעה כאשר גיל הפרט יעלה בשנה education 0.077 0.084 כן כן מראה בממוצע בכמה אחוזים יעלה השכר לשעה כאשר הפרט לומד שנה נוספת אחת Persons0_14 0.037 0.056 כן כן מראה בממוצע בכמה אחוזים יעלה השכר לשעה כאשר נוסף למשק הבית ילד נוסף religion ( יהודי או אחר ) -0.176 -0.116 כן כן מראה את הפער באחוזים, בשכר לשעה, בין יהודים ללא יהודים, כאשר שאר המשתנים המסבירים שבחרנו מוחזקים כקבועים. ב) - הרגרסיה אינה מובהקת Ho: β’0 = β’1 = β’2 = β’3 = 0 הרגרסייה מובהקת               - H1: ELSE                                           נעשה מבחן F לשם בדיקת מובהקות של המשתנים: ( נשתמש בנספחים 6A, 6B ) המודל הלא מוגבל -  log_salary_ phi =    *educationi + β’1*agei + β’2*religioni + β’3* persons0_14i + u’i α’ + β’0 המודל המוגבל-    log_salary_per_phi = α’ + w’i           גברים(sex = 1  ): Fcrit < Fstat לכן נדחה את Ho ברמת מובהקות של 0.05, כלומר רגרסיית שכר הגברים מובהקת נשים( sex = 2 ): Fcrit < Fstat לכן נדחה את Ho ברמת מובהקות של 0.05, כלומר רגרסיית שכר הנשים מובהקת ג) עפ"י מטריצת מתאם סדרתי בין המשתנים הנמצאת בנספח 6C, הקשר בין המשתנים המסבירים קטן        מ- 0.75 (אין בעיה של מולטיקולינאריות גבוהה בין המשתנים)