קריטריונים כמותיים בהערכת מערכת החינוך הדמוקרטית בישראל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2003
מספר מילים 13600
מספר מקורות 38

תקציר העבודה

קריטריונים כמותיים בהערכת מערכת החינוך הדמוקרטית בישראל                                     במסגרת הדרישות לתואר מוסמך במנהל עסקים ינואר 2003
תוכן העניינים תקציר 3
תוכן העניינים –.. 4
1 מבוא          5
1 .1    רקע … 5
1 .1.1  הצגת הארגון .. 5
1 .1.2  רקע למחקר – 5
1 .1.2.1  הבעיה העסקית הנחקרת — 5
1 .1.2.2  שאלות המחקר -.. 5
1 .1.2.3  מטרותיו של המחקר 5
1 .1.2.4  הדיסציפלינות של המחקר -… 5
2 – סקירת ספרות          5
2 .1    רקע … 5
2 .2    מחקרים בנושא בוגרי בתי ספר דמוקרטיים בעולם … 5
2 .2.1  מחקרים איכותניים מוקדמים –.. 5
2 .2.2  תחילת מחקר כמותי בחינוך הדמוקרטי 5
2 .2.3  מחקר בחינוך דמוקרטי בישראל -… 5
2 .3    איכות ואפקטיביות בחינוך – 5
2 .3.1  מודלים של איכות –. 5
2 .3.2  מודל TQM במוסדות חינוך –… 5
2 .3.3  אפקטיביות בחינוך לפי מחקרים בישראל ובעולם . 5
2 .4    תרומה לקהילה ושביעות רצון של הבוגר 5
2 .5    אוריינטציה עסקית במוסדות חינוכיים – 5
2 .6    רציונל המחקר – 5
3 – שיטת המחקר          5
3 .1    המקורות לאיסוף הנתונים – 5
3 .1.1  מקורות המידע הראשוניים 5
3 .1.1.1  אוכלוסיית המחקר … 5
3 .1.1.2  נגישות לשדה המחקר –… 5
3 .1.2  מקורות המידע המשניים .. 5
3 .2    התרומה הצפויה של ממצאי המחקר להשגת מטרותיו 5
3 .3    משתני המחקר – 5
3 .3.1  הגדרת משתני המחקר – 5
3 .3.2  סיווג של משתני המחקר … 5
3 .3.3  המודל התיאורטי של המחקר –. 5
3 .3.4  השערות המחקר –… 5
3 .4    מגבלות המחקר … 5
4 –. ממצאים          5
4 .1    מבנה השאלון -. 5
4 .2    סטטיסטיקה תיאורית –. 5
4 .2.1  תוצאות לגבי כל המדגם: .. 5
4 .2.2  תוצאות לפי סוגי בתי הספר 5
4 .3    מתאמים בין מדדים 5
4 .3.1  תוצאות לגבי כל המדגם … 5
4 .3.2  בדיקת מדד ממתן לגבי בתי ספר דמוקרטיים -.. 5
4 .4    ההבדל בתוצאות בין שני הזרמים –. 5
4 .5    מהימנות המדדים . 5
5 -.. דיון וניתוח          5
5.1    אימות השערות המחקר -… 5
5.2    תוצרים נוספים – 5
5.2.1  מתאמים נוספים –… 5
5.2.2  ממוצעים אצל קבוצות בוגרים שונות .. 5
5.3    מגבלות והצעות לשיפור -.. 5
6 מסקנות והמלצות          5
7 – ביבליוגרפיה          5
נספח – שאלון לנבדק — 5
נספח – 14
עקרונות Deming –. 5
נספח – ניתוח מהימנות מדדים –. 5
Summary – 5
תקציר המחקר להלן  עוסק בבדיקת קשרים בין מידת הדמוקרטיה בתוך בית הספר שחווים  תלמידי בתי ספר תיכוניים בישראל לבין תכונותיהם כבוגרים כפי שהם מעידים על עצמם. מטרתו לשמש כחלק ממאמץ שיווקי  של בעלי עניין בחינוך הדמוקרטי בישראל.
נבדקו בעזרת שאלון 91 בוגרי בתי ספר תיכוניים בישראל,  כולל בוגרי בתי ספר דמוקרטיים ובתי ספר מן הזרם המרכזי.  שאלות המחקר שהוצבו כמטרה לבדיקה הן:
하나.    האם  בוגרי בתי ספר דמוקרטיים  תופסים את עצמם כבעלי כישורי חיים משביעי רצון ?
둘.  מה מידת נכונותם של  בוגרי בתי ספר דמוקרטיים לתרום לקהילה?
셋.  באיזו מידה תופסים הבוגרים  את בית הספר שלהם כגורם  למה שהם היום ?
넷.  האם יש הבדל בין  בוגרי בתי ספר דמוקרטיים  לבין בוגרי בתי ספר אחרים מן הבחינות לעיל ?
다섯.    מה מידת  ההתכוונות האקדמית של  בוגרי בתי ספר דמוקרטיים  ביחס לבוגרי בתי ספר אחרים?
בשאלון לבוגרים הוצגו שאלות (ראה שאלון בנספח) הבודקות את המדדים "מידת דמוקרטיה נתפסת" "חוללות עצמית" "שביעות רצון עצמית" "נכונות לתרום לזולת" ו"התכוונות אקדמית". נבדקו הקשרים על כל המדגם בין המדדים לבין עצמם וכן נבדקה מובהקות הבדלים שנמצאו בין בוגרי בתי ספר דמוקרטיים לבין בוגרי בתי ספר מן הזרם המרכזי. כמו כן נבדקה מובהקות ההשפעה של זמן השהות בבית הספר על תכונות בוגרי בתי הספר הדמוקרטיים.
נמצאו מתאמים חיוביים מובהקים בין מידת הדמוקרטיה הנתפסת בבית הספר עבור כל המדגם לבין "חוללות עצמית" "שביעות רצון עצמית" ו"נכונות לתרום לזולת". כמו כן נבדקו ונמצאו נמצאו הבדלים מובהקים בין בוגרי בתי ספר דמוקרטיים לבוגרי הזרם המרכזי בכל המדדים לעיל. לא נמצאו הבדלים מובהקים בנושא "התכוונות אקדמית" בין בוגרי בתי הספר.