תפקיד המורה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2004
מספר מילים 27942
מספר מקורות 38

תקציר העבודה

השוני בין תפקיד המורה בבי"ס ”מסורתי” – ממלכתי רגיל לבין תפקיד המורה בבי"ס דמוקרטי עבודה  סמינריונית בקורס ”הכנסת שינויים למערכת החינוך” 10318
ינואר 2004
תוכן מבוא עמ' 3
פרק 1 – סקירת ספרות   עמ' 5
א. ביה”ס המסורתי – רקע היסטורי ודרכי פעולה   עמ' 5
ב. החינוך הדמוקרטי   עמ' 7
ב.1. הרקע ההיסטורי של החינוך הדמוקרטי  עמ' 7
ב.2. העקרונות המרכזיים ודרכי הפעולה של בי”ס דמוקרטי   עמ' 10 ג. תפקיד המורה   עמ' 13
ג.1. תפקיד המורה בחינוך המסורתי   עמ' 13
ג.2 תפקיד המורה בחינוך העתידני   עמ' 14
ג.3 תפקיד המורה בחינוך הדמוקרטי  עמ' 17
פרק 2 – השיטה   עמ' 22
פרק 3 – הממצאים והדיון בהם  עמ' 27
פרק 4 – סיכום ומסקנות   עמ' 41
ביבליוגרפיה   עמ' 48
נספח מס. 1
מיפוי ניתוח ממוקד  קטגוריאלי    עמ' 51
נספח מס. 2 – תמלילי ראיונות עומק עם מורים  עמ' 52
 1. ראיון עם מוטי, מורה בבי”ס ממלכתי רגיל      עמ' 52
2 . ראיון עם תמר, מורה בבי”ס ממלכתי רגיל       עמ' 59
 3. ראיון עם מירב, מורה בבי”ס דמוקרטי           עמ' 65
4 . ראיון עם אורי, מורה בבי”ס דמוקרטי             עמ' 69
מערכת החינוך בישראל, כמו גם בעולם המערבי כולו, נמצאת בעיצומו של תהליך שינוי איטי ומתמשך. דרכי עבודה, שיטות הוראה ותוכניות לימודים מוחלפות חדשות לבקרים, לעתים מתוך שיקולים שאינם פדגוגיים טהורים, כמו שיקולי יוקרה ופופולאריות ושיקולים פוליטיים למיניהם. למרות השינויים הרבים הללו, מערכת החינוך הממלכתית בישראל עדיין דומה, במובנים רבים, למערכת החינוך שהתקיימה בארץ מראשית הציונות – מרבית המורים עוסקים בעיקר בהקניית ידע לשמו, חלק גדול מהמקצועות נלמד בצורה פרונטאלית מתוך ספרים והרצאות, ועבודת התלמידים מוערכת פעמיים בשנה באמצעות תעודה המסווגת את הישגיו הכמותיים של התלמיד – ציונים העושים שימוש במספר מוגדר ומצומצם של קטגוריות מילוליות (מ”בלתי מספיק” ועד ”מצוין”). במקביל למערכת החינוך הקונבנציונאלית שתוארה לעיל בקצרה, ישראל שותפה בשנים האחרונות למגמה הולכת וגוברת, שיקשה להתעלם ממנה, של פריחת בתי”ס אלטרנטיביים מסוגים שונים. בתיה”ס הללו מנסים להציב אלטרנטיבה למערכת החינוך הממלכתית המקובלת (מתוך תחושה של אי- שביעות רצון ממערכת זו).  ישנם מודלים רבים ושונים של בתי”ס אלטרנטיביים, ומרביתם מוקמים על ידי עמותות פרטיות מתוך יוזמה של קבוצות הורים ומקבלים אישור ממשרד החינוך לאחר תקופה כלשהי של פעולה ללא רישיון.