משפחות העולות מאתיופיה החיות בעוני, הן משפחות בסיכון גבוהה הסובלות מקשיים בתפקוד האישי, המשפחתי והכלכלי מטרת העבודה לבחון את קשיי העדה.

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2002
מספר מילים 5485
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

משפחות העולות מאתיופיה החיות בעוני, הן משפחות בסיכון גבוהה הסובלות מקשיים בתפקוד האישי, המשפחתי והכלכלי.
משפחות אלו חיות בשולי החברה וקשייהם הרבים מונעים את אפשרות השתלבותם ותפקודם בחברה המודרנית בת זמננו. משפחות אלו מתמודדות עם דלות , היסטוריה של משפחת המוצא , רצף של משברים רגשיים , בריאותיים וכלכליים , רמה גבוהה של דיכאון וחרדה , חיים בתנאי מתח ולחץ , בעיות אישות ותעסוקה , אלימות בתוך המשפחה , אלימות כלפי החברה ותנאים של חוסר יציבות. המאפיינים העיקריים של משפחות אלו הם רמה סוציו – אקונומית נמוכה , רקע מסורתי נוקשה , מסרים לא ברורים הנעים בין הנורמות המערביות המודרניות לבין דפוסים סטריאוטיפים הקיימים בחברה האתיופית (גרסיאל-זק, 2000).
כסטודנטים לעבודה סוציאלית אנו מוטרדים מן השאלות המתייחסות לקשייה של העדה האתיופית כתוצאה מהעלייה לארץ וחוסר הידע של האוכלוסייה הקולטת להתמודד בצורה טובה עם העלייה, ולהתאים את המענה לצרכיהם. אנו רואים בצורך לחזק את העדה ואת הסתגלותה לארץ. אנו ערים לקשיים של העדה האתיופית בהשגת מענה לצורכיהם הרגשיים והפיזיים, ומתלבטים בהתאמת הכלים הטיפוליים . במזרח חיפה החל לפעול פרויקט, עם אוכלוסיית המשפחות העולות מאתיופיה . מטרת הפרויקט, לעזור לעולים לנהל חיים עצמאיים באמצעות יצירת רשת קליטה לתמיכה חברתית ולפיתוח תהליכי קליטה, בתחומי הרווחה, חינוך, בריאות, ארגון התא המשפחתי,מעורבות בקהילה ושותפות הקהילה. הפרויקט מיועד לאוכלוסיה האתיופית אשר נמצאת בקשר עם הלשכה לשירותים חברתיים בשכונת חליסה בחיפה . פרויקט רשת הקליטה בא לבחון את האפשרות לתמוך וליצור מענה מקיף יותר לאוכלוסייה האתיופית. מטרת מחקר זה  לבדוק האם רשת הקליטה נותנת מענה לאוכלוסיה האתיופית מתוך ראיתם ועמדתם של הסטודנטים אשר שייכים לפרויקט. כמו כן, נבדוק זאת תוך התייחסות למס' משתנים: תפיסת הצלחתם, המניע האישי והארגוני להצטרפות, צפי קשיים והצלחות ותפיסת התועלת האישית והארגונית.