עבודה בתקשורת- טיול תרמילאים בחו"ל כפסק זמן

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 2172
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

טיול תרמילאים כפסק זמן בעבודה פרו-סמנריונית זו, אנסה לסקור מדוע טיול תרמילאים הפך להיות נשא תרבות בחברה הישראלית. כמעט כל צעיר אחר צבא מכיר את ה"משחק" מקרוב, לוקח פסק זמן ובוחר לטוס לארץ רחוקה. אנסה להבין מהן הסיבות שישראלים וישראליות בוחרים לעשות זאת ואיך הדבר בא לידי ביטוח בפועל.
האם להיסטוריה או למורשת יש ביטוי בדבר או משמדובר בלחץ או פורקן לאחר מסגרות לא קלות.
הויזינגה (1996) במאמרו האדם המשחק" התייחס לכלל הפעולות היומיומיות כחלק מהתרבות ולדעתו ניתן לבחון את כלל הפעולות היומיומיות באמצעות אותן קריטריונים. עבור הויזינגה פסק זמן זה לא רק הפסקה בין זמנים או בין שתי פעולות אלא פרק זמן עם משמעות משל עצמו שעוזרת לאדם להתחבר לממדים שהם לא תמיד רציונאליים.
אופיר (1997) במאמרו הגדה של פסח –  מקרא מפורק משלב בין תפיסה הדוגלת בטקסים, כמחזקים את ההגמוניה ואת הערכים ההגמונים, לבין המשמעות המודרנית, שהישראלים מייחסים לחגים.
לדעתו, ניתן להתייחס לליל הסדר ולהגדה כסוג של נשא תרבות, בעלי עוצמה גדולה, מכיוון שהם עומדים בכל הקריטריונים של נשאי תרבות.
ההגדה והטקס מכילים את תמצית ההגמוניה היהודית – ישראלית, יש לה עוצמה תרבותית מאוד משמעותית. מפני שהיא מכילה בתוכה את התודעה העצמית היהודית ומקפלת בתוכה בנוסף את הניסיון ההיסטורי של היהודים במשך הדורות, יהודים או חילונים.
הויזינגה (1996) מסמן מס' קריטריונים המגדירים את המשחק האנושי, הטקסים ובכך יוצר השוואה בין פסקי זמן לבין משחק:
·         הינתקות – במשחק ובפסק זמן יש ממד של התנתקות מהשגרה לטובת התחברות לפעולה אחרת. ·         זמן – פסק זמן מתנהל בתוך זמן משל עצמו. יש נקודת התחלה, אמצע וסוף ואפילו קצב פנימי של המשחק. אותו הדבר גם בטקסים חברתיים לדוג' חתונה וליל סדר ניתן לדבר עליהם כבעלי  נקודת התחלה, אמצע וסוף.
·         מקום – כל משחק או פסק זמן מתנהל במקום כלשהו, פיזי או וירטואלי.
·         כללים – בכל משחק או פסק זמן קיימת התחברות למערכת שונה של כללים שהקיום שלהם מחייב וכך גם ההתייחסות הרצינית אליהם. ·         התחפשות – בפסק זמן המשתתפים לפעמים מתלבשים עצמם בבגדים שחורגים מהיום יום שמוציאים אותם מהשגרה.