מיתוסים ואתוסים – קרב המיתלה

תקציר העבודה

מיתוסים ואתוסים – קרב המיתלה נובמבר 2008
              תוכן העניינים
  הנושא עמודים הנרטיב
2 הגדרות
4 איך המיתוס משתקף במציאות
6 סוכני המיתוס
1 1
ניפוץ המיתוס
1 2
הביקורת על המיתוס
1 4
הרלוונטיות של המיתוס
1 8
דיון וסיכום
1 9
ביבליוגרפיה
2 0 הנרטיב:
קרב המתלה
2 9.10.56
צנח גדוד 890, בפיקודו של סא"ל רפאל איתן כפולט בכניסה המזרחית למייצר המתלה, 70 ק"מ ממפרץ סואץ. גדוד 88, בפיקודו של מוטה גור, חצה את גבול ישראל-מצרים יחד עם שאר גדודי החטיבה, במטרה להתחבר לגדוד 890.
הגדוד פנה לאישור הרמטכ"ל על מנת לתפוס את מיצרים ולהתמקם בהם להגנה. ניתנה רשות לסיור מוגבל במצרים. הסיור יצא לדרך בפיקוד מוטה גור בצוהרי יום ד', ואיש לא שיער, כי הם עומדים לעבור קרב קשה ביותר. השיירה נכנסה למייצר, שבו ההרים מצפון ומדרום גבוהים ותלולים יותר ויותר, ולא ידעה כי שני גדודים  מחטיבה 2 המצרית אורבים להם. מאות חיילים מצריים היו ערוכים ומצוידים בארטילריה כבדה, והתמקמו בתוך כוכים שנחצבו מראש במדרונות התלולים.
בשעה
1 2:50 לערך זחל"מי-החוד בתוך המייצר הוכו במטחי אש קטלנית. נהג הזחל"ם נשבר. כך נותר הזחל"ם העמוס ב-14 חיילים בלב שטח מוכה אש. הזחל"ם השני עקף את הזחל"מ הפגוע והמשיך במהירות עד שנחלץ לעבר היציאה המערבית של המייצר.
מוטה המג"ד החליט להמשיך את תנועת הכוח בחיפוי אש הטנקים. רוב השיירה נכנסה עתה ללב האש. חלק גדול מהכוח כלל הזחל"מ של הסמח"ט יצחק חופי מצליח להיחלץ מן האש ע"י פריצה אל היציאה המערבית של המייצר. הזחל"מ של מוטה נתקע בלב שטח האש ומוטה ואנשיו נוטשים אותו ומוצאים מחסה בוואדי. יתר השיירה חולפת על פניהם מערבה וניתק הקשר עמה.
כוח הסיור התפצל ל-3: המג"ד דודי, המרגמות והסיירת-בכניסה המזרחית למייצר, מוטה ואנשיו לכודים באמצע, ויצחק חופי הסמח"ט עם חלק מהכוח במוצא המערבי, מתארגנים להגנה במקום. הניסיונות לטווח את האויב אינם עולים יפה, והולך ומתברר כי רק הסתערות חי"ר ישירה על האויב תביא לתוצאות. הלוחמים התקועים דרשו ממוטה לחלצם, ומוטה דרש מדוידי לחלץ את אנשיו בעזרת הסיירת. כל אותה העת ניסה הטנק היחידי שנותר במייצר לירות אל מקורות האש. על הג'יפים הוטלה משימה קטלנית לעבור על הרכסים שמצפון, תוך היחשפות לאש והתקפה מצרית אווירית. עם בוא הערב החל המפנה. ממערב הופיעו שני הטנקים של חקה הסמח"ט ופתחו באש לעבר המצריים, ובמזרח נכנסו לפעולה אגפית כוחות של גדוד 890.  הלוחמים זחלו מעמדה לעמדה, מכוח לכוח , וחיסלו בזה אחר זה חוליות האויב. חוסלו עשרות החוליות המצריות ושוחררו אנשי הגדודים הנצורים.
השחרור הסתיים ב-20:00 בערב, ולגדוד נפלו 38 לוחמים ו-120 נפצעו.
מבצע קדש נסתיים בצניחה קרבית בא-טור השנים שלאחר מבצע קדש אופיינו ע"י שקט יחסי בגבולות. השנים שבין המלחמות הן התקופות בהן הוכשרו חיילי היחידה למשימות העתיד, ואפשרו להגדיל את סדר הכוח של המערך המוצנח. לפני שניגע במיתוס של קרב המתלה הנה כמה מיתוסי גבורה של לוחמים בקרב הקשה, שכל סיפור הוא בבחינת מיתוס ויש לחקור וללמוד את הקרב הזה כי יש בו מאפיינים רבים לרמת הלחימה הגבוהה של צה"ל באותה תקופה. בקרב המתלה התגלו תופעות שחשוב להבין אותם ולהתחנך לאורם כשם שיש ללמוד מהטעויות שנעשו.
*העבודה בפונט אריאל 14
*ללא אזכור מקורות בגוף העבודה