ההשפעה שיש לדוחות הכספיים על שוק המניות, על רקע אסימטריה במידע שקיימת בשוק ההון

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
שנת הגשה 2006
מספר מילים 3727
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

                         בית הספר למנהל עסקים ההשפעה שיש לדוחות הכספיים על שוק המניות, על רקע אסימטריה במידע שקיימת בשוק ההון שם הקורס: סמינריון בחשבונאות                           תאריך:            
1 8/08/2006
תוכן העניינים:
מבוא .3
 התוכן האינפורמטיבי של הדוחות סקירה ספרותית ..4
השערת המחקר …5
שיטת מחקר -…5
מדגם …5
כלי המחקר והליך המחקר ..6
מבחן לניתוח היקף המסחר ..6
מבחן לניתוח מחיר מניה -.7
יישום המודל על שוק ההון הישראלי 9
השערת מחקר -9
המדגם 9
חלון האירוע -…10 ביצוע המחקר -10 סיכום הממצאים והמסקנות 11
מגבלות וביקורת ..12
ביבליוגרפיה -13
נספחים נספח א' –…14
נספח ב' –…16
נספח ג' 18
מבוא:
בנושא השפעת פער המידע על יעילות השוק, והשפעתו על מחיר המניות, אנו בחרנו להתמקד בנושא המידע הגלום בדוחות הכספיים, מידע בעל חשיבות מרובה לציבור משתמשי הדוחות. דוחות חשבונאיים הינם אמצעי דיווח מרכזי להפצת המידע בנוגע לאירועים הכלכליים של התאגידים; הדוחות הכספיים מהווים למעשה את התמצית של עבודת החשבונאות ואת התוצר הסופי שלה. נבדוק האם הדוחות הכספיים כוללים מידע אינפורמטיבי חשוב אשר משפיע על התנהגות המשקיעים וגורם לשינוי שער המניה של החברה. שוק הון יעיל מוגדר כשוק שבו קיימת תגובה מיידית ומלאה לאינפורמציה חדשה, וכן מחיר ההון בו משקף את כל האינפורמציה ביחס לאיכות ההון.
עבודתנו נשענת על היפותזת השוק היעיל, הטוענת שמחירי המניות משקפים בצורה מלאה את כל המידע הרלוונטי לגביהן בכל עת. על פי היפותזת השוק היעיל לא ניתן ליצור תשואה עודפת בצורה עקבית בגלל התאמת מחירי המניות למידע החדש הזורם לשוק כל הזמן. יעלות השוק נבחנת ע"פ 3 פרמטרים:
יעילות המידע – המידה שבה משקפים מחירי ני"ע את המידע הרלוונטי הקיים ואת המהירות שבה מותאמים מחירי ני"ע למידע חדש המגיע לשוק ההון.
יעילות כלכלית – יכולת ההקצאה האופטימאלית של המקורות לשימושים.
יעילות התפעול – שיטות המסחר, מגוון ני"ע הקיימים, מידת הזמינות, הסחירות והנזילות של ני"ע.
היפותזת השוק היעיל מגדירה מספר גרסאות ליעילות שוק ההון:
גרסה חלשה – רק המידע ההיסטורי המגיע משוק ההון עצמו גלום במחיר המניה.
גרסה חצי חזקה – כל המידע הציבורי גלום במחיר המניה ( הדוחות המתפרסמים, הודעות בתקשורת וכו' ).
גרסה חזקה – כל המידע הציבורי והפרטי גלום במחיר המניה.
בעבודתנו תימדד יעילות שוק ההון בגרסה החצי חזקה היות ולא ניתן לומר כי המידע היחיד בשוק ההון הוא המידע ההיסטורי עקב זרימת מידע ממקורות שונים, וכן לא בגרסה החזקה היות ושימוש במידע פנים הוא אסור עפ"י חוק ניירות הערך.
לשם כתיבת העבודה הסתמכנו על הגישה הפוזיטיבית לפיתוח תיאוריה חשבונאית ע"י בחינת התנהגות המשקיעים והסקת מסקנות לגבי כלל השוק, בניגוד לגישה הנורמטיבית שמניחה הנחות לגבי הסביבה בה פועלת החשבונאות ומסיקה בצורה לוגית מהי האינפורמציה הרלוונטית לקבלת ההחלטות. החל משנות ה-60 מתפתחת התיאוריה החשבונאית באופן פוזיטיבי בגלל הקושי למצוא שיטה חשבונאית אחת שתתאים להרבה קבוצות של מקבלי החלטות בעלי אינטרסים מנוגדים.
על מנת לבחון האם קיים תוכן אינפורמטיבי בדוחות הכספיים, נבחן את השפעת פרסום הדוחות על מחיר המניה ( ברמת השוק ) והן על היקף מחזור המסחר ( ברמת משקיע בודד ) של המניה.הדרך המחקרית לעשות זאת היא מבחני האירועים (Event studies ) על ידי בדיקת מחיר המניה בסמוך למועד פרסום הדוחות ולאחריו כדי לבודד אירוע מסוים ולבדוק את השפעתו על היקף המסחר ומחיר המניה.  התוכן האינפורמטיבי של הדוחות