ביקורת מדינה אקטיבית - יתרונות וחסרונות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 4854
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

נושא העבודה ביקורת מדינה אקטיבית – יתרונות וחסרונות שם קורס: אתיקה במינהל הציבורי שנת הוראה: תשס"ח תוכן עניינים
מבוא –ע'
1 פרק א' – בסבך המונחים –ע'
2 -3
פרק ב' – ביקורת המדינה – תפקידים וסמכויות -..ע'
4 -8
פרק ג' – ביקורת אקטיבית – יתרונות וחסרונות -ע' 9-16
סיכום ומסקנות -…ע'
1 7
ביבליוגרפיה –…ע'
1 8
העבודה בפונט 14
מבוא
            ביקורת מדינה עצמאית, אובייקטיבית וראויה, היא חלק ממערך האיזונים והבלמים במדינה דמוקרטית, ומעמדה בקרב רשויות המדינה הוא אחת מאמות המידה לחוסנה הדמוקרטי. הרשות המבצעת ועובדי הציבור הם, כידוע, נאמניו ומשרתיו של הציבור, וביקורת היא מניע מרכזי לשיפור השירות לציבור, לאיתור ליקויים ותיקונם, להגברת הנשיאה באחריותיות (Accountability) של המינהל הציבורי ולשקיפות פעולותיו.             ברוב מדינות העולם פועל מוסד ביקורת ממלכתי שתפקידו לבקר את המינהל הממשלתי וגופים ציבוריים אחרים ולהעריך את פעולותיהם. מוסד הביקורת הממלכתי של ישראל הוא מבקר המדינה הפועל מכוחם של חוק יסוד: מבקר המדינה וחוק מבקר המדינה. מדינת ישראל הכירה בחשיבות ביקורת המדינה עוד בראשית דרכה. חוק מבקר המדינה חוקק כבר בשנת 1949, ומשרד מבקר המדינה שהוקם מכוחו הוא אחד מן המוסדות הראשונים שהוקמו במדינה הצעירה. חוק יסוד:
מבקר המדינה, שנחקק בשנת 1988, קיבע את מעמדו החוקתי של מבקר המדינה וביסס את עצמאותו ואת תפקידו במערך הדמוקרטי של המדינה.             מאז הקמתו של מוסד מבקר המדינה ב-1949, עוסק גוף זה בביקורת פעולותיהם של משרדים ומוסדות ממשלתיים, רשויות מקומיות, זרועות הביטחון, אנשים וגופים הפועלים מטעם המדינה, מפעלים, מוסדות, קרנות וגופים אחרים שהממשלה משתתפת בהנהלתם, וכל גוף הממומן על-ידי המדינה ונתון לביקורת על-פי החוק, לפי החלטה של הכנסת או הסכם עם הממשלה. הביקורת עוסקת בחוקיות הפעילות, טוהר המידות, הניהול התקין, היעילות והחיסכון של הגופים המבוקרים. מבקר המדינה נהנה מסמכויות אחדות שמוקנות לוועדת חקירה, אך אין לו הסמכות המנהלית לאכוף חוקים או להטיל סנקציות על הגופים המבוקרים. עם זאת  ביקורת המדינה בישראל בשלושים השנים האחרונות הופכת יותר ויותר אקטיבית והמבקרים בוחרים באסטרטגיה כוחנית יותר בניהול העימותים מול הגופים והאנשים המבוקרים.
            בעבודה אציג את המושגים הבסיסיים בתחום ביקורת המדינה, אסקור את תפקידיה של ביקורת המדינה, אפרט על מאפייני ביקורת אקטיבית וארחיב על יתרונותיה וחסרונותיה.