בריאות וחולי

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2005
מספר מילים 4711
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

תקציר העבודה מחלה/ נכות קשה הן מקור פוטנציאלי ללחצים רבים הן על החולה והן על בני משפחתו. עומק המשבר תלוי במספר גורמים : בניסיון הקודם של המשפחה לעבור משברים, במקורות התמיכה ועד כמה המחלה קשה (מטלון, מריל,1990).
חולי ונכות עלולים להופיע בכל שלב התפתחותי בחייו של אדם, ולפגוע בדימויו העצמי ובתפקודיו היום- יומיים. האדם הנכה או החולה עלול לאבד שליטה על חייו ועל תחושת הקוהרנטיות שלו. חולים רבים במחלות גופניות מגיבים בתסמונות נפשיות שונות, כגון חרדה, דיכאון. כמו כן עלולים להיפגע תחומי משפחה, עבודה וחברה  (נבון, 1998).
במהלך הסמסטר, במסגרת הקורס הדיאלוג המשפחתי במצבי חולי ונכות, בוצעה סקירה נרחבת של מושגים תיאורטיים ומודלים יישומיים, הקשורים להתמודדות של הפרט ומשפחתו עם משבר חולי או נכות. במהלך הקורס הודגש הקשר בין האמונות, המשמעות והתפיסות ביחס לבריאות  (Health Beliefs) לבין התנהגויות הקשורות לבריאות (Health Behavior) במשפחה.
מטרת העבודה היא בחינה וניתוח של החומר התיאורטי שנלמד בהקשר למשפחה. השילוב יתבצע באמצעות ניתוח המקרה, תוך שימוש בתיאוריות שנלמדו.             בחלקה הראשון של העבודה תתואר המשפחה אשר בה היא תתמקד, וכן תוצג הבעיה/ משבר וההשלכות הפסיכוסוציאליות על המשפחה. בחלק השני יובאו דרכי ההתמודדות של המשפחה הספציפית שנבחרה.