סוגיות ודילמות בהדרכה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 5004
מספר מקורות 19

תקציר העבודה

מבוא לעבודה סוגיות ודילמות בהדרכה סטודנטית בעלת מוטיבציה גבוהה ופוטנציאל ללמוד ולהתפתח, רצינית ובעלת יכולות לימודיות ומעשיות גבוהות. גילתה מסירות, רצינות ומחויבות ביחס להכשרה המעשית, להדרכה ולמטופליה.
תמר הצליחה להשתלב יפה בצוות.
בתחילת השנה היתה נמרצת ומלאת אנרגיות, גם בהדרכות שיתפה במה שהתרחש במפגשים עם המטופלים שלה, הביאה להתייעצות נושאים והתלבטויות הקשורים לקשר הטיפולי או לקשר ההדרכה, הייתה פתוחה לקבל רעיונות ודרכים שונות לטיפול, ונראה כי הפנימה את הנושאים עליהם דנו בהדרכה, מעבר לכך הצליחה לעשות אינטגרציה בין החומר התיאורטי לעבודה בשדה. אחד המקרים שקיבלה לטיפול היתה נערה כבת 14, אשר לה מאפיינים של נערה במצוקה כגון: אי ביקור סדיר, שוטטות, התרועעות עם חברה שלילית וחשש להידרדרות למצבי סיכון. הנערה הגיעה ממשפחה קשת יום, הוריה מתקשים להציב לה גבולות, מצבם הכלכלי קשה, האב עובד רוב שעות היום, ונוהג לשתות לשוכרה. האם אינה עובדת, אישה חלשה ופסיבית.
תמר יצרה קשר טוב עם הנערה, היא הצליחה לרכוש את אמונה ונוצרה ביניהן כימיה. תמר התייחסה אליה עם הרבה חום וקבלה, וכבר בתחילת הקשר הנערה שיתפה אותה בחייה, התייעצה איתה והקפידה להגיע לכל המפגשים בזמן ובקביעות.  בהדרכות, כשתמר דיברה על הנערה – בדרך כלל דיברה מתוך מעורבות רגשית, עם הרבה אמפתיה וכבוד כלפי הנערה.
על מנת לקבל החלטות טיפוליות, כפי שבדרך כלל מקובל במחלקתנו,  הובא המקרה בפני ועדת החלטה. בוועדה ביקשו ההורים את הוצאתה של הנערה מהבית, הוועדה קיבלה את בקשתם לאור העובדה שהיה חשש שמצבה של הנערה ידרדר. הנערה הביעה את הסכמתה להחלטה לאחר שהובהר לה שבמידה ולא יחול שינוי ממשי בתפקודה ובמצבה יהא על גורמי הטיפול להפעיל את פקידת הסעד.
במהלך הוועדה ובמפגשי ההדרכה שנעשו לפני חשבה תמר שזו אלטרנטיבה טובה. לאחר ההחלטה כאשר היתה צריכה לשלוח חומר לפיקוח, לתאם ראיונות קבלה, להכין את הנערה לקראת היציאה ועוד, דחתה את המטלות שהיה עליה לעשות בתירוצים שחזרו על עצמם ונראו לא ענייניים.