הגבול בין לבנון לסוריה

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 14104

תקציר העבודה

עבודה סמינריונית ינואר 2010 הגבול בין לבנון לסוריה תוכן העניינים
מבוא
-..
3
גבולות –
4
סקירת לבנון –..
8
סקירת סוריה -…
12
רקע היסטורי —
17
רקע
גיאוגרפי —
22
קו הגבול
26
ניתוח קו הגבול -.
27
השלכותיו של הגבול
29
חוות שבעא כמקרה מבחן -..
33
סיכום –
38
ביבליוגרפיה —
39
מבוא על פי הגדרה מילונית, "גבול" הוא קו המפריד בין מקום למקום (אבן שושן, 1990). גבול מדיני, לפיכך, הוא קו המפריד בין מדינה למדינה. גבולות מדיניים מפרידים בין שטחים שלכל אחד מהם תכונות גיאוגרפיות, פיזיות ואנושיות. הצירוף של מרכיבים אלו ליחידה אחת הוא היוצר את התמהיל הייחודי המאפיין כל מדינה ומבדילה מרעותה.
בעבודה זו אעסוק בגבול בין לבנון וסוריה, כאשר שאלת המחקר היא מהם השפעותיו של קו הגבול שנוצר על סביבתו ועל המדינות שאת ריבונותם הוא מפריד ? לצורך כך, אציג הקדמה לגבי גבולות ושיטת קביעתם, ואת כלל היבטי יצירת הגבולות מבחינת סיווג הגבול, תהליך עיצוב קו הגבול וכן סכסוכים שנוצרים בעקבות קיומם של קווי הגבול. לאחר מכן אפנה לגבול הנקודתי בו עבודה זו עוסקת, קרי – גבול סוריה לבנון.
אציג סקירה של המדינות האמורות, על ההתפתחות מימי קדם עד לתקופה זו, אציג סקירה של הרקע ההיסטורי שגרם ליצירת הגבול בין המדינות וכהמשך ישיר גם את הסקירה הגיאוגרפית וההשלכות שלה, לאחר מכן אציג את מיקום הגבול בשטח כשם שקו הגבול מוצג במקורות ובמפות וכן את תהליך הרקע לקביעתו במיקום הנוכחי, אציג את המשמעויות וההשלכות של הגבול על חיי האוכלוסייה משני עברי קו הגבול בעיקר בשל העובדה שקו הגבול נקבע מגורם שלטוני חיצוני, אנסה לסווג את הגבול על פי הפרמטרים האמורים בסיווגי הגבולות שפורטו והיוצא מן הכלל בהשוואה לקווי גבול אחרים.
כפרק נוסף, אביא את מקרה חוות שבעא כמקרה מבחן המהווה דוגמא לבעיות שנוצרו לאורך קו הגבול האמור וממנו אגיע עד לתקופה הנוכחית שבה מסתמנים שינויים ותהליכים שאולי יביאו בסופו של דבר לכדי גבול מוסכם ומסומן בין שתי המדינות.