תהליך היווסדות ארגון החזבאללה

תקציר העבודה

תהליך היווסדות ארגון החזבאללה עבודה סמינריונית ינואר 2010 תוכן עניינים
מבוא
-..
3
רקע תיאורטי —
4
שורשי דת האיסלאם – השיעה .
6
מקור השפעתה של איראן -..
10 המנהיגות המכוננת .
12
מלחמת לבנון כגורם מתניע –
14
תהליך ההקמה -.
16
מאפיינים ארגוניים .
18
סיכום –
20 ביבליוגרפיה —
21
מבוא
סדרה של פיגועי טרור ופעולות צבאיות כנגד יעדים בכוחות הרב-לאומיים המערביים וישראליים בלבנון, אשר התבצעו בשנים 1982-1985, חשפה בפני העולם קבוצה מחתרתי חדשה. בשנים אלה הקבוצה לא נטלה אחריות בפומבי לפעולותיה הצבאיות ורק בדיעבד נודע כי פעלה מטעם תנועה ושמה: חזבאללה. בחלוף השנים הרחיבה חזבאללה את פעילותה גם למוקדי עשייה אחרים – חברה, כלכלה ופוליטיקה. עם זאת, עיקר פעילותה מאז הקמתה ועד לשנים אלה היה במישור הצבאי והיא נשארה במרכז הבמה הבינלאומית בשל פעולות טרור שהתאפיינו בחדשנות, אלימות קיצונית ותוצאות משמעותיות.
מאז שנות השמונים התפתחה התמודדות ישירה בין ישראל ובין ארגונים אסלאמיים לוחמניים. ארגונים אלו הינם מרכיבים מרכזיים בחזית אזורית הלוחמת בישראל ופועלת לסיכול המאמצים לקדם הסדר לסכסוך במזרח התיכון באמצעות משא ומתן, על בסיס אסלאמי קיצוני. החמאס והג'יהאד האסלאמי הינם נושאי נס האיסלאם במאבק הלאומי הפלסטיני והם פועלים נגד ישראל מתחומה ומגבולותיה, ואילו תנועת חזבאללה מנהלת למן הקמתה מלחמת חורמה בנוכחות כוחות צה"ל בלבנון. חזבאללה, היא תנועה חברתית פונדמנטליסטית אשר צמחה מתוך השוליים הרדיקליים של תנועה חברתית-אתנית שיעית רחבה (אמ"ל) על רקע תהליכים פנים-עדתיים, פנים-לבנוניים ואזוריים. גם לאחר נסיגת צה"ל מלבנון (מאי 2000) ממשיכה התנועה בייזום פעולות טרור כנגד ישראל ובכלל זה הנחת מטענים, ירי ארטילרי וחטיפת חיילים ואזרחים ישראלים. במקביל היא מממנת ומפעילה חוליות וארגוני טרור פלשתינאים לביצוע פיגועים כנגד ישראל במטרה לסכל כל התקדמות ביחסי ישראל והרשות. ההרתעה ההדדית המתקיימת בין ישראל לתנועה לאחר הנסיגה ולאחר מלחמת לבנון השנייה שהתרחשה השנה, משפיעה על מדיניות הפעולה והתגובה של שני הצדדים הנזהרים שלא לחרוג מכללי משחק שהתפתחו ביניהם.
במהלך עבודה זו אביא רקע תיאורטי שיציג ויבהיר את הסיבות וההסברים להתפתחותה של המחאה החברתית האסלאמית. לשם כך, אסקור ואנתח את הרקע ההיסטורי להתגבשותה, הקמתה ופעילותה של תנועת חזבאללה, תוך התמקדות בהצגת זוויות להבנת צמיחתה ושורשיה של חזבאללה, הצגת מקורות אידיאולוגים ומאפיינים עיקריים לפעילותה של התנועה. ניתוח זה מחייב הבלטה של מספר הקשרים אזוריים ומקומיים, אשר מתוכם צמחה התנועה כתופעה צבאית, חברתית ופוליטית. הקשרים אלה שזורים זה בזה, נפגשים ומשפיעים בנקודות שונות. במסגרת זו יודגשו ויוסברו השינויים והתהפוכות בזירה הלבנונית בכלל ובעדה השיעית בלבנון בפרט, הזיקה התרבותית והדתית לאיראן וחלקן של סוריה ואיראן בהתפתחות התנועה, אופי המנהיגות המכוננת וזאת שעומדת בראש הארגון, וכן אעמוד על הסיבות המיידיות שהובילו להקמת התנועה. שילובם של ההקשרים והגורמים האלה במכלול אחד עשוי להציג תמונה מקיפה של הרקע ההיסטורי שממנו צמחה חזבאללה.