השתקפות החרדים בתקשורת החילונית והחרדית

מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 4454

תקציר העבודה

השתקפות החרדים בתקשורת החילונית והחרדית ע"פ סקירת פתיחת חניון ספרא בירושלים בשבת  באתרי האינטרנט:
"YNET" של ידיעות אחרונות ו"כיכר השבת" – אתר חרדי   חלק א'- מבוא וסקירת ספרות נושא פתיחת חניון ספרא הירושלמי בשבתות הינו נושא מרכזי בשיח הירושלמי בפרט ובציבורי בכלל ,רובו ככולו של הציבור ניזון באופן ניכר מאתרי האינטרנט הרבים. אתרי האינטרנט הם בצורה משמעותית, יותר מאשר ספקים של מידע ודעות. לאמצעי תקשורת ההמונים נודעת השפעה חשובה בעצם יכולתה להעלות נושאים לדיון, למחשבה ולטיפול אונליין.  עצם הפרסום של נושא כלשהו והבלטתו, גם אם היה קיים ומוכר, מאלץ בני אדם ומוסדות לתת את הדעת לנושא זה. כלומר, אמצעי התקשורת בכלל ואתרי האינטרנט בפרט משפיעים בכך שהם קובעים מהם הנושאים שיעמדו על סדר היום הציבורי ועל מה בני אדם יחשבו או ישוחחו. מאחר ורק האנשים שאכן נמצאים ברדיוס הפיזי של המאבק יודעים את האמת האובייקטיבית (לפחות כשמדובר בעובדות) ההשערה היא כי המציאות שמצטיירת בעיני שאר הציבור  היא לא לגמרי "שקופה" כפי שהתקשורת מתיימרת לומר שזו אחת מאבני היסוד עליהם היא עומדת בדיווחה. אסכולת הבניית המציאות אשר התפתחה בשנות ה – 60 של המאה העשרים טוענת כי לתקשורת יש חלק רב בבניית תפיסת  העולם של החשופים אליה, כשההשפעה הזו מכונה גם השפעה אידיאולוגית. ההנחה הבסיסית של האסכולה היא שהמסרים האידיאולוגים שמועברים בתקשורת חודרים לדעת הקהל וגורמים לו להתייחסות שונה לדברים מכפי שהם באמת, היא כוללת בתוכה את תיאוריית המסגור, למסגור תפקיד חשוב בעיצוב השקפת העולם של הקוראים והבניית המציאות.
בבסיס התיאוריה מוטלת ההנחה כי התקשורת בוחרת להציג אספקטים מסוימים באירוע אותו היא מסקרת.
המסגור מתבצע באופן תמידי ללא כוונה רעה וכולל טכניקות שונות כגון שימוש בסטריאוטיפים, דפוסים מוכרים, הדגשת סטיגמות ועוד. על מנת להקיף את הסיקור באופן יסודי ניתחנו גם מכתבי מערכת ותגובות לכתבות ממקורות שונים.
בתקשורת קיימים מודלים המתארים את תהליך התקשורת בין המוען לנמען. המודל הרלוונטי ביותר אלינו, הוא מודל דו כיווני שבמהלכו המוען הוא בעל השפעה גדולה יותר מאשר הנמען והמסרים של הנמען מוגדרים כמשוב.   מאחר ואנחנו עוסקים באתרי אינטרנט השאלה המתבקשת –