פסיכולוגיה פיזיולוגית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 19
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 1629

תקציר העבודה

מטלת מנחה (ממ"ן) 
1 9
חומר הלימוד למטלה:  ספר הקורס: פרק 14 – למידה וזיכרון: מנגנונים בסיסיים.
שאלה 1
ב. כאשר מופעלים קולטני NMDA נפתחות תעלות סידן. הדבר גורר שרשרת של שינויים הגורמים להתחזקות הסינפסה.  תאר שינויים אלה (5 נק') בעקבות כניסת סידן לעוקץ הדנדריטי מתחוללת עליה בכמות הרצפטורים והם מחזקים את הסינפסה:הסידן נקשר לאנזימים (קינזות חלבון) מסוג קלציום קלמודולין ומפעיל אותם( 4 פוספטים), הם תופסים חלבונים חדשים שנוצרו בגוף התא ושמים אותם על גבי הממברנה , אלו הם הרצפטורים. אל הקומפלקס של האנזים והחלבון מתחבר חלבון AMPA והוא מופיע על גבי הממברנה סמוך ל NMDA אחרי  LTP.
בעקבות כניסת סידן לעוקץ מתקיימת הגדלה של שטח הפנים של הסינפסה: העוקץ נמתח ויש הרחבה של שטח פניו, הוא שולח שלוחות לכפתור הסופי לתא הקדם סינפטי וזה יוצר סינפסות מחולקות שהם למעשה סינפסות מחוזקות.
בעקבות כניסת סידן לעוקץ יש עלייה בכמות הנוירוטרנסמיטורים:
הסידן מגיע לתא הבתר סינפטי הוא מפעיל אנזים בשם סינטאז החנקן החד חמצני , הוא מתחבר לחומצה אמינית בעוקץ (ארגינין) בעקבות קשירת האנזים לחומצה משתחרר חומר בשם חנקן חד חמצני (NO) הוא למעשה גז והוא יכול לעבור אחורה(ע"י פעפוע) את הסינפסה, לכיוון הכפתור הקדם סינפטי, שם הוא מפעיל אנזים בשם גואניליל ציקלאז ומאתחל סינתזה של GMP מעגלי, תהליך זה מזרז תהליך כימי לא ידוע שמגביר הפרשת גלוטומט.
ג. תאר מניפולציה ניסויית אשר תמנע שינויים אלה, למרות שהופעלו קולטני הNMDA (1 נק') מתן אנטיביוטיקה בשם אניסומיצין עד שעה מתחילת התהליך- זהו סם שחוסם יצירת חלבונים אם נותנים לפני, בזמן או אחרי תהליך של הגברה ארוכת טווח, הוא ישבש את התהליך, לא ייתן..
העבודה ללא מקורות