אמונה בשעת משבר

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 11968

תקציר העבודה

  סמינריון הדרכה לבני נוער בנושא:
"אמונה בשעת משבר" תוכן עניינים
מבוא עיוני 3
פרק א'- שאלת המחקר. 4
פרק ב'- גישות שונות לפיתרון הבעיה. 5
פרק ג'- הגישה של "סמינריון אמונה" 6
פרק ד'- דוגמא "הסמינריון" 9
יחידה א'- התבוננות עצמית ואמונה ב-ה' 9
יחידה ב'- מה זה אמונה 11
יחידה ג'- צדיק ורע לו 13
יחידה ד'- אמונה בשעת משבר לעם ישראל 16
חוג- אמונה אחרי השואה 19
ביבליוגרפיה. 20 נספח מספר 1- מכתבו של אודי 21
נספח מספר 2- ניצול הזמן 26
נספח מספר 3- לאן אתה הולך 27
נספח מספר 4- מירוץ החיים 28
נספח מספר 5- למורה אסתר 29
נספח מספר 6- אמונה ב-ה' 30 נספח מספר 7- האדם שלא האמין 31
נספח מספר 8- א.מ.נ 32
נספח מספר 9- מילים משורש א.מ.נ 33
נספח מספר 10- כל מצותיך אמונה 39
נספח מספר 11- אדם לחש 40 נספח מספר 12- צדיק ורע לו 41
נספח מספר 13 – אמונה בכל מחיר 42
נספח מספר 14 – סיפורים על "צדיק ורע לו" 43
נספח מספר 15 – סיפורים על "הכל לטובה" 44
נספח מספר 16- כרטיסים על המשברים של עם ישראל 45
נספח מספר 17 – אמונה בשעת משבר 46
נספח מספר 19- הדרך לאמונה באלוקי ישראל 47
נספח מספר 20- היכן היה אלוקים בשואה? 48
נספח מספר 21- עלון חמ"דת- ימי בין המצרים 49
נספח מספר 22- "גבורה בעת משבר"- הרב שלמה אבינר 58
תקליטור של הסרטונים 66
מבוא עיוני א.  סקירה על נושא העבודה בחרתי לעשות את עבודתי במחקר על סמינריון "אמונה בשעת משבר", על אף שנושא זה מאוד טעון, ומורכב מהבטים שונים. נושא זה מעסיק רבות את המחנכים במגזרים השונים, ובפרט בחינוך הדתי לאומי, אשר מחנכים לאמונה ב-ה', וחינוך לחיים לאומיים. ברצוני לחקור נושא זה, משום שאותן תקופות המשבר אצל המאמין יכולות להוות קרש קפיצה גבוה מאוד באמונתו באלוקים. ומאידך, אותם שעות המשבר יכול לגרום לקריסת מערכת בניין האמונה. ננסה לבחון האם בסמינריון זה ינתן מענה לשאלות הקיומיות בחיי התלמיד המאמין, בשעת משבר וקושי.
בימינו אלה, תקופה שבה עם ישראל עובר משברים רבים וקשים, שאינם מובנים להרבה מהיהודים המאמינים, אנו זקוקים להגביר מאוד את נקודת האמונה, לבררה ולזככה. בקרב רבים מבני הנוער ישנם משברים שונים, המצריכים התמודדות לא קלה, בסמינריון זה ננסה לתת מענה לחלק מהבעיות העולות בעקבות משברים אלו. יש לציין שרבים מהנוער בעקבות משברים באמונה, מגיעים לעזיבת מסורת הוריהם, ומעבר לציבור אשר מכונה "חילוני".
ננסה לזהות האם בסמינריון זה, יש תשובה לשאלות הקשר בין המשבר לחיבור ופנייה ל-ה'.
נבדוק האם בסמינריון זה, ניתן להגיע לתובנה, שמשבר יכול לבנות את האדם, אם התלמיד יידע להגיע לנקודת הקישור ל-ה' דרך אותה נפילה ומשבר. ובפרט האם הסמינריון יעזור לתלמיד להתמודד עם משברים, הן במובן הלאומי (כגון: צרות שעמ"י עבר, שואה, פיגועים ועוד). והן במובן הפרטי, (כגון: תלמיד שמת לו קרוב משפחה, תלמיד שחלש חברתית, פיזית, נכות וכדומה).
נבדוק אם סמינריון זה מתמודד עם משברים לאומיים. משום שישנם משברים לאומיים הנוגעים לכל עם ישראל, שגם איתם צריך לדעת כיצד להתמודד, לפעמים ההתמודדות שונה מהתמודדות פרטית.
אך ישנם גם משברים פרטיים לכל אדם במקומו ובמעמדו, שגם מולם צריך לדעת כיצד אנו נתמודד. ננסה לבדוק אם יש בסמינריון זה גישה נכונה לנפילות ולמשברים ובכך להתמודד, ולהגיע למצב שמתוך הנפילה רק נעלה ונתעלה.
בעבודה זו, נשתדל בעזרת ה', לחקור את הסמינריון בנושא: "אמונה בשעת משבר".
נסקור את תועלת הסמינריון הדרכה, על פני ההתמודדיות השונות שקיימות היום, לבעיית האמונה בשעת משבר. האם בזמן קצר של העברת סמינריון יתכן אפשרות לענות לצרכים האמיתיים של התלמידים, אשר מתמודדים עם משברים קשים ורבים.
ב.  אוכלוסיית התלמידים ·         הסמינריון מיועד לתלמידי תיכון דתיים, בכיתות:
ט-יב, אולפנות וישיבות תיכוניות.  אך מומלץ ביותר עבור כיתות י'. ·         הסמינריון מתאים לבנים ובנות כאחד.   ·         סמינריון זה הועבר מספר פעמים, בהצלחה רבה.
פרק א'- שאלת המחקר בעבודה זו אנו ננסה לחקור את הסמינריון הדרכה בנושא "אמונה בשעת משבר". השאלה שאותה נציג היא:
האם הסמינריון הדרכה זה, יצליח מדריך הסמינריון לגעת בנפשם של התלמידים, ולעזור להם להתמודד עם הבעיות המורכבות של האמונה בשעת משבר, הן במובן השכלי והן במובן הרגשי?
השאלות איתם הסמינריון מתמודד ישנם בעיות רבות שעולות כשבאים לעסוק בנושא זה, מסיבות שונות על אמונה בשעת משבר:
1.    מה זה אמונה- כל עניינה של אמונה, זה דיבור על דבר שהוא מעבר לשכל ולרגש הפשוט. וכדברי הרב קוק, כשרצה להגדיר מהי אמונה: "האמונה אינה לא שכל ולא רגש, אלא גילוי עצמי היותר יסודי של מהות הנשמה". ולכן ישנו קושי להוכיח את הדברים באופן מוחלט. בורא העולם השאיר לנו תמיד, יכולת כלשהי לראות את המציאות באופן אקראי. ולא לייחס את כל המציאות אליו, בשביל כוח הבחירה החופשית שרצה לתת לנו.
כפי שמסביר הרמח"ל בדרך ה': "ועל כן גזר וסדר שיבראו עניני שלמות ועניני חסרון ותברא בירה שיהיה בה האפשרות לשני הענינים בשוה, ויותנו לבריה אמצעים שעל ידם תקנה לעצמה את השלמות ותעדיר ממנה את החסרונות, ואז יקרא שנתדמתה במה שהיה אפשר לה לבוראה, ותהיה ראויה להדבק בו ולהנות בטובו."
2 .    תגובות בשעת משבר- שעת משבר, היא שעה שאדם לא תמיד עומד על דעתו בצורה שקולה, ולא תמיד יכול להגיב בצורה שבה היה רוצה להגיב שלא בשעת משבר. וממילא קורה שבשעות קשות, ניתן לשמוע נימות של יאוש. אך כבר לימדנו ר' נחמן מברסלב: "וְהָעִקָּר לְחַזֵּק עַצְמוֹ בְּכָל מַה שֶּׁאֶפְשָׁר, כִּי אֵין שׁוּם יִאוּשׁ בָּעוֹלָם"
3 .    עם ישראל עבר הרבה משברים- עם ישראל עבר הרבה מאוד משברים, שונים ומשונים, מאז היותו לגוי, ועד ימינו אלה. הייסורים של עם ישראל החלו במצרים:
"וְכַאֲשֶׁר יְעַנּוּ אֹתוֹ כֵּן יִרְבֶּה וְכֵן יִפְרֹץ " ועבר דרך משברים איומים וקשים, שלא נגמרו עד ימינו אלה ממש.  נקודה זאת מעוררת הרבה הרגשת תסכול וקושי. נראה במבט ראשון שתמיד יהיה רע וקשה לעם ישראל.
אך במבט מעמיק ניתן לראות את הדברים אחרת, וכפי שעושה זאת הרב קוק במאמרו "שובו לבצרון": "כל מי שהוא עוקב אחרי סדרי הישוב, מראשית צעדיו עד עכשיו, יכול הוא להראות בחוש איך שמכל ירידה אשר סבלנו נצמחה אח"כ עליה והתפתחות יותר גדולה, וצעד של דליגה לטובה יצא מכל משבר. במהלך הישוב ישנן לזה דוגמאות רבות. ומה יש לדבר על דבר הירידה הגדולה והמשבר הגדול של תקופת המלחמה והארבה שנצטרף עמה, אשר כל לב חרד לשקיעת ישובנו ונפילתו המוחלטה. הנה ראינו עין בעין איך שמתוך המחשכים יצא לנו אור גדול, והישוב המצומצם רחבו גבוליו ובאה ארץ ישראל למדרגתה הישובית שהיא עומדת בה היום." אנו רואים מתוך דברי הרב קוק מבט שונה על המציאות. מבט של עומק, שקורה את המפה אחרת.
שלמרות הקשיים הרבים הוא מוצא נחמה, בכך שאחר כל משבר ישנה לידה חדשה שמתעוררת.
וכפי שמוזכר ביחידה אמונה בשעת משבר כללי.
4 .    בעיות פרטיות- לכל תלמיד ישנם את המשברים שלו. ולא לכל משבר ניתן למצוא הסבר. ולפעמים קשה מאוד לתלמיד להתחבר להבנה הזאת, שאין הסבר לקושי שלו. לדוגמא: תלמיד יתום להוריו או תלמיד עיוור מלידה. מאוד קשה לו לעכל הרבה מהתשובות שאנו נדבר עליהם. לדוגמא, אם נגיד שזה ניסיון מאת ה'. יכול התלמיד לומר זהו ניסיון קשה מדאי, ואינו מוכן לקבל זאת. ולכן צריך לחוש היטב את הכיתה, ולראות שהמורה מעביר את היחידה בגובה תלמידי הכיתה.