דיני עסקים וחברות

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 8921
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

נושא:  דיני עסקים בעבודתי זו אתייחס להיבט המשפטי של דיני העסקים השונים. את דיני עסקים חילקתי למספר נושאים והם:       ·         דיני תאגידים, שותפות וחברות ·         דיני חוזים ·         דיני עבודה ·         שטרות ושיקים לסוגיהם.
מסתבר כי לא ניתן לנהל עסק או חברה ללא ידיעה ושליטה בהיבטים המשפטיים הקבועים בחוק לגבי דיני עסקים השונים והמרובים. אחת השאלות המכריעות ביותר העומדות בפני מי שרוצה לפתוח עסקים או להקים חברה היא באיזו דרך לעשות זאת.
האם לנהל את החברה לבד או באמצעות תאגיד? האם חברה פרטית או חברה בע"מ? המונח "תאגיד" מוגדר בחוק הישראלי כ"גוף משפטי כשר לחיובים, לזכויות ולפעולות משפטיות"  – ובקיצור: אישיות משפטית עצמאית ונפרדת מן האנשים שהקימו אותו.  בניהול עצמאי של העסק או החברה יש מס' יתרונות וחסרונות. אדם המנהל בעצמו את עסקו הוא אדון לעצמו. הוא שראי לפעול כמיטב הבנתו ורצונו, הן ביחס לנכסיו (למכור, להשכיר, ללוות ולהלוות) והן ביחס לגורמים השונים עימם הוא בא במגע.
אך כנגד זה עומדים לו חסרונות רבים. האדם הפרטי מממן בעצמו את העסק, הוא אישית משלם את מס ההכנסה ושאר המסים השוטפים של החברה, ובמקרה של הפסדים  – הוא זה הנושא בהם, או אפילו ילדיו או יורשיו. למעשה, במצב זה משמש היחיד כערב לחברה, ללא כל הגבלות או סייגים, בכל רכושו בהווה ובעתיד. כשהחברה מתרחבת, הפעלתם של אנשים אחרים במסגרתה אפשרית רק באמצעות שכירתם כעובדים, אם יגרמו העובדים נזק לצד שלישי ישא בהם האיש עצמו  — כמעבידם. ולבסוף, אם תימנע ממנו האפשרות להמשיך לנהל את החברה, עלולה החברה לגווע יחד אתו.
אפשרות טובה יותר היא ניהול החברה היא לנהל את החברה באמצעות תאגיד, הנושא בכל הזכויות והחובות שלו,  ויש לו אישיות משפטית נפרדת ועצמאית משלו. עצם יצירת התאגיד פירושה שכל מערכת הזכויות והחובות של החברה הינם של התאגיד, ואילו האדם המנהל את התאגיד  –  אינו אלא עובד או נציג שלה.
התאגידים הפרטיים המקובלים בישראל הם השותפות והחברה, עליהם אתייחס ביתר פירוט בעבודה.
דיני החוזים, הנהוגים עוד בטרם הוקמה המדינה ואשר קיבלו תוקף חוקי לאחר הקמתה, בעצם מתבססים על מה שהיה נהוג בתקופת השלטון המנדטורי. משפט זה בעצמו מתבסס על השלטון הקודם לו, והוא השלטון העותומני, אך משנת 1965 ואילך חל שינוי יסודי בתולדות החקיקה הישראלית בדיני החוזים. וב- 1973 הוחק חוק החוזים (חלק כללי).  דיני החוזים מתייחסים למהותם של הסכמי החוזים השונים. החוזה הוא הסכם היוצר חובות, שהחוק מקנה להן תוקף. כלומר, חוזה הוא הסכם היכול לשמש יסוד לתביעה משפטית. ועליהם ארחיב ואפרט בגוף העבודה.
לגבי דיני העבודה – אלו הם חוקים שנחלקים לשני סוגים. הראשון  – חוקי מגן, שמטרתם להגן על סוגי עובדים חלשים הזקוקים להגנה מיוחדת, כגון: חוק הגנת השכר, חוק חופשה שנתית, חוק פיצויי פיטורים, חוק שעות עבודה ומנוחה, חוק דמי מחלה, חוק שכר מינימום.   כמו כן קיימים חוקים הנוגעים לזכויות נוספות של העובד וחלקם לזכויות המעביד (כגון: החתמת העובד על הסכם עבודה הכולל סעיף המטיל עליו הגבלת חופש עיסוק לאחר הפסקת יחסי עובד-מעביד ששררו ביניהם ) ואלה החוקים:
חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, חוק הביטוח הלאומי, חוק שווה לעובד ועובדת, חוק עובדים זרים, חוק עבודת נוער וחוק עבודת נשים.
בחלק  האחרון של עבודתי אתייחס לשטרות ושיקים. גם דיני השטרות בישראל מבוססים על החוק האנגלי שבהם מובע הרעיון המרכזי ובהוא רעיון הסחירות. כלומר, האפשרות להעביר שטר מיד ליד, כשלמקבל השטר מידי נותנו מוקנות כל הזכויות שהיו לנותן השטר, ולעיתים אף זכויות רבות יותר.
עבודה זו מהווה הוכחה לכך שכדי לנהל עסקים יש להתמצא ולהכיר את כל החוקים הנוגעים לעסקים. החל מדיני חוזים, דיני עבודה, תאגידים, חברות ושותפויות וכלה בדיני שטרות ושיקים.
ניתן לומר כי ללא ידיעתם ושליטה בחומר המהווה היבט משפטי, לא ניתן לנהל את החברה ולהצמיח אותה. לעיתים יתכן מצב כי אי ידיעה של חוק זה או אחר, מובילה את החברה לידי הסתבכויות מיותרות העלולות למוטט אותה. למשל, בכל הקשור לשטרות ושיקים. יש לשלוט ולהבין מה מותר ומה אסור ולנהוג לפי החוקים המותרים. לא יעלה על הדעת שיתחילו לנהל עסק או חברה ללא הכרת החוקים ושליטה בהם, גם אם הבעלים מחליטים לגייס לצורך הקמתו, את טובי המומחים ואנשים מקצועיים שיטפלו בנושאים אלו.
בעל החברה  או העסק חייב להבין את ההשלכות והמשמעויות של החוקים ואת ההיבטים המשפטיים הנוגעים לתחומו של העסק. גם בהחלטתו באיזה סוג של חברה ברצונו להקים. עליו לדעת את ההבדלים בין עסק פרטי לתאגיד ולחברות בע"מ.
את היתרונות והחסרונות של כל אחד מהם, כדי שיוכל לבחור באלטרנטיבה הטובה והיעילה ביותר עבורו. עליו להכיר ולדעת את חוקי העבודה, כדי  לדעת כיצד לנהוג עם עובדיו, ולהבחין בין מה שמותר, ומה שהחוק מאפשר לבין מה שאסור בתכלית האיסור.
ובמיוחד עליו לדעת את דיני החוזים כדי לשלוט בסוגי החוזים השונים, יתרונותיהם ומהותם ועל מנת לדעת לבחור את החוזה/ים הטובים והמוצלחים ביותר עבור החברה או העסק וכן כדי להובילה לצמיחה ולשגשוג. גם במקרה של הפסדים וכישלון, עליו לשלוט בהיבטים המשפטיים, כדי להימנע מעגמת נפש מיותרת ולהפחתת הנזק עד למינימום. ועל כך נאמר כי לא כל מה שברור וידוע לכולם, אכן ברור מבחינת החוק, ולפיכך יש להתעדכן וללמוד את היטב את החומר של דיני העסקים על כל המשתמע מכך. וטוב שעה אחת קודם, עוד לפני הקמתה של החברה, הלכה למעשה.
ספירת מילים : 8,921  מילים                נושא:  דיני עסקים ת ו כ ן    ה ע נ י י נ י ם
1 .      מבוא……………………………………………………………….עמ' 1

2 .      דיני חברות ותאגידים………………………………………….עמ'
3
3 .       ניהול עסק באמצעות תאגיד………………………………..עמ'
4
4 .      שותפויות…………………………………………………………עמ' 5
5.      דיני חברות………………………………………………………עמ'
8
6 .      דיני חוזים………………………………………………………עמ'
1 2
7.      דיני עבודה……………………………………………………..עמ'
1 5

8 .      שטרות ושיקים לסוגיהם…………………………………..עמ'
1 7
9.      סיכום……………………………………………………………עמ' 22

1 0. ביבליוגרפיה……………………………………………………עמ'
2 3