ניהול פיננסי

תקציר העבודה

                                                   נושא הקורס:                ניהול פיננסי רבים ממנהלי העסקים בישראל מפגינים בקיאות נמוכה עד מאכזבת בתחום הניהול והתכנון הפיננסי, ונוטים להשאיר תחום זה בידי אנשים "מקצועיים". כאשר הם נשאלים על הדוחות הכספיים, לרוב נשמע תשובות כגון:
"אני לא מבין בזה, צריך לשאול את הרו"ח שלי או את מנהל החשבונות", או "בפעם הבאה אבוא עם הרו"ח ", וגם "דבר עם הכלכלן שלי, תשאל את כל השאלות, הוא מוסמך לדבר על הכל בשמי" וכדומה.
רק למיעוט מבין המנהלים יש בקיאות ברמה סבירה במערכת הפיננסית של העסק שלהם, ומה שמייחד אותם היא העובדה שרובם מצליחים. מכאן שלא ניתן לנתק את המערכות הפיננסיות והחשבוניות וניהולן בידי המנהל לשליטה ביעדי הארגון ובפעילותו היומיומית. מצבי השוק משתנים בעידן של אי-וודאות פיננסית. בצירוף בקיאות פיננסית לקויה של המנהל, עלולים לגרום לפגיעה ברווחיות העסק ובפעילותו לאורך זמן. גם מנהלים האחראים לפעילות הלא פיננסית בארגון צריכים להיות בעלי הבנה בעיקרי המערכת החשבונאית פיננסית. הבנתם את המערכת תיתן בידיהם כלים לניהול אפקטיבי ויעיל יותר של העסק ו/או החברה.
הניהול הפיננסי העסקי כולל ייזום ופיקוח על זרמי קרנות ומזומנים. ניתן לתאר את תפקידי הניהול הפיננסי כתפקיד של תיווך דו-כיווני של זרמים בין שוק ההון לבין הפירמה.
קיימים חמישה זרמי קרנות עיקריים בהם מטפל המנהל הפיננסי:
א.      זרימה של קרנות משוק ההון אל מחלקת המימון של הפירמה (אוצר הפירמה) ; ב.      זרימה של קרנות ממחלקת המימון אל הפירמה לצורך רכישה של נכסים ; ג.        זרימה של קרנות מהפירמה אל מחלקת המימון ; ד.      זרימה של קרנות ממחלקת המימון אל שוק ההון ; ה.      זרימה של קרנות מהפירמה עצמה לצורך רכישה של נכסים נוספים.
כל אחד מהזרמים הללו יכול לשאת אופי מגוון ונרחב ביותר.
קרנות שיזרמו משוק ההון יתקבלו ע"י הנפקה של מגוון רחב של מכשירים פיננסיים.
מחלקת המימון יכולה לקבל קרנות כאלה ע"י הנפקה של מניות רגילות. וזוהי דרך של גיוס הון עצמי חיצוני. היא יכולה לקבל קרנות ע"י הנפקה של מניות מבוכרות.
ע"י הנפקה של אגרות וארוך. הפירמה יכולה ללוות מבנקים וממוסדות פיננסיים אחרים. מספקים של מוצרים ושירותים וכן מלקוחותיה המשלמים דמי קדימה עבור מוצרים ושירותים הנרכשים על ידיהם. הלוואות יכול שתהיינה בלתי-צמודות, צמודות-מדד או צמודות למטבע חוץ. ברור על כן כי קיומו של מגוון רחב של אפשרויות לגיוס קרנות משוק ההון מחייב כי המנהל הפיננסי ישקול ויקבל החלטה על המקור "הטוב ביותר" או על מצרף המקורות "הטוב ביותר" לפירמה, תוך בחינה של מכלול המצרפים האפשריים.
קרנות זורמות ממחלקת המימון של הפירמה אל הפירמה לצורך רכישה של שירותים ומוצרים. ניתן להחזיק קרנות אלו בצורה של מזומן, שכן הפירמה עשויה להחליט לשמור על רמה מסוימת של נזילות זמינה. בקרנות ניתן לרכוש מכשירים פיננסיים קצרי-מועד כגון ניירות ערך.
בעבודתי זו אתייחס לנושאים הבאים:
·          דילמת המימון כנגד ההשקעות.
·         ריבית ההון וההיוון.
·         מבנה ההון בחברות   –  מינוף? כנגד ערך.
·         גיוס משאבים  –  הון, ני"ע, אג"ח.
·         המערכה הפיננסית  – שוק ההון הבינלאומי.
אדון בתורת המימון והניהול הפיננסי של חברות. וכן בניהול התחייבויות שוטפות ונכסים שוטפים ובדילמת המימון כנגד ההשקעה. מתברר, שהנושא צריך לעבור בדיקה יסודית ולמידה לעומק לפני שמחליטים להקים חברה, או אפילו עסק בממדים בינוניים ו/או קטנים. במיוחד הפרק הנוגע להחלטות לכדאיות ההשקעה ורמות הסיכון הכרוכות בה. למדתי גם על מדיניות המימון והדרך שבה מגייסת החברה או הארגון את ההון הדרוש לפעילותה. וכן גם במנוף הפיננסי ובהשפעתו על זרם הרווחים למניה, על מחיר הכסף ועל ערך הארגון העסקי. ציינתי כי החברה יכולה להשיג את ההון הדרוש לה ממקורות חיצוניים כגון: הנפקה של מכשירים פיננסיים המשקפים הן את הצרכים של החברה והן את הצרכים של הרוכשים., ממקורות פנימיים או משילוב של שיניהם. אמרתי שאת המקורות הפיננסיים אפשר לחלק לשתי קבוצות עיקריות : הון עצמי (מניות) והון זר (אג"ח, הלוואות). מכשירים אלה נקראים גם ניירות ערך. אלה הן תעודות המונפקות ע"י החברה, אגודה שיתופית און תאגיד אחר, לרבות הממשלה, שהורשו לכך ע"י החוק, והמקנות לבעליהן זכויות מסוימות בגוף המנפיק (כפוף לתקנות התאגדותו) זכויות המשתנות בהתאם לסוג נייר-הערך.
עמדתי על סוגים שונים של נ"ע  וההבדלים שביניהם. כגון: מניות רגילות, מניות בכורה, איגרות-חוב ואיגרות חוב המירות שהן הסוגים העיקריים של ניירות-הערך, שאותם מנפיקה החברה העסקית, כשהיא מעונינת לגייס הון חיצוני לטווח ארוך.
בסוף העבודה התייחסתי גם למערכת הפיננסית מבחינת שוק ההון הבינלאומי. בסך הכל למדתי חומר רב ומעניין, ובהנחה שיתכן כי בעתיד הלא כל-כך רחוק אפנה לעסקים, אני בטוח כי החומר יהיה לי לעזר רב גם בתחום החיים הפרטיים והעסקיים שבהם אבחר לעסוק, אם וכאשר אעשה זאת.                                                       נושא הקורס:                ניהול פיננסי                           ת ו כ ן   ה ע נ י י נ י ם  
1 .     מבוא………………………………………………………………………עמ'
1
2 .     דילמת המימון כנגד ההשקעות………………………………  עמ' 2
3 .     ריבית ההון וההיוון………………………………………………….עמ' 6
4 .     מבנה ההון בחברות – מינוף? כנגד ערך……………………..עמ' 9
5.     גיוס משאבים  –  הון, ני"ע, מניות, אג"ח………………….עמ'
1 1
 
6 .     גיוס ההון – קצר עד ארוך טווח………………………………..עמ' 16
7.     המערכה הפיננסית  – שוק ההון הבינלאומי………………עמ' 20
8 .     סיכום…………………………………………………………………….עמ' 21
9.     ביבליוגרפיה……………………………………………………………עמ'
2 2
**העבודה בפונט 14