סיכום שנתי בקורס עסקאות נוגדות - ציון סופי 100

תקציר העבודה

סיכומי שיעור בקורס "עסקאות נוגדות", ציון בקורס 100. הסיכומים כוללים את תתי הנושאים הבאים:
. האם יש תחרות?
"תחרות בין שתי או יותר זכויות תקפות שמקורן בהתחייבות של צד אחד ("החייב") לשני צדדים זרים זה לזה ("זכאים") להקניית זכות קניין בנכס אשר לא ניתן לקיים את כולן במלואן ככתבן וכלשונן". ישנם 2 סוגים של שאלות בנושא הזה. השאלה הראשונה היא האם אין תחרות כי אין על מה להתמודד, והשאלה השנייה היא האם אין תחרות כי אין יריבים?
האם יש 2 זכויות תקפות?
פס"ד בוקר פס"ד בנק אוצר החייל נ' אהרונוב שעבוד – פס"ד שטוקמן מתי אין לנו תחרות זכויות האם מדובר במכר זכויות או התחייבות?
השפעת ביטול חוזה על צד ג' סיווג התחרות – לאחר קביעה כי יש תחרות וכמה מתחרים יש, יש לבדוק האם זו תחרות של עסקאות נוגדות או תחרות קניינים – כלומר לבדוק על מה התחרות.
יש גם לבדוק איזה זכות זו – קניין/חוזה/יושר סוג הטיפוס – יש לבדוק לאיזה סוג טיפוס נכנסת התחרות והאם התחרות ניתנת לסיווג כפול:
אם קיים הסדר כפול [או אופציה להסדר כפול]: ·        יש להתייחס למאפיינים הכלליים של הטיפוס הספציפי ·        מה המשמעות במקרה הספציפי לבחירת הסדר מסוג אחד או אחר ·        שימו לב – בשלב הבא יהיה צורך לנתח את שני ההסדרים במקביל, ולבסוף להעדיף את המתאים ביותר, לדעתכם. שלושה טיפוסים של הסדרים מרכזיים לעסקאות נוגדות:
1)      כלל ההגנה – אם אתה רוצה הגנה של החוק אתה חייב לשכלל זכות קניין. רכישת דירה-לא מספיק רשימת הערת אזהרה. בתחרות מול אחרים יהיה מוגן מי ששכלל זכות קניין.
2 )      כלל הגנה מרוכך – עדיין חובה לשכלל זכות קניין אבל אם תוכיח שהצד השני ידע או היה עליו לדעת על הזכות שלך אז אתה תגבור עליו גם אם לא שכללת. הסדרי העסקאות הנוגדות – הראשון זוכה אלא אם כן השני שכלל בתו"ל ובתמורה.
הסדרים חריגים שאינם נכנסים לאף הסדר הבחנה בין כללים לסטנדרטים כלל אחריות מול כלל קנייני:
איזה כלל ראוי להחיל?
כללי הקצאה הסיכום כולל פסקי דין, ניתוח מאמרים של קלברזי ומלמד ופילוסופים אחרים.