נוער מנותק וסנונות התקשרות

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 8306
מספר מקורות 31

תקציר העבודה

המחלקה לקרימינולוגיה נוער מנותק וסגנונות התקשרות סמינריון בקורס: נוער מנותק מס' קורס:    73229-50 תאריך הגשה:           16.8.2009
תוכן עניינים
רקע
תיאורטי 2
א.
נוער מנותק – הגדרה. 2
א.1.
נוער מנותק – גורמים.. 2
גיל ההתבגרות. 2
הגישה הסביבתית. 3
חומרים פסיכו-אקטיביים כגורם משפיע. 4
המשפחה כגורם משפיע. 6
הגורם הפסיכולוגי-חברתי 7
סיכום הגורמים לתופעה. 8
נערות במצוקה. 8
א.2.
נוער מנותק – מאפייני התופעה. 8
ב.
תיאורית ההתקשרות של ג'ון בולבי 10 ב.1.
התיאוריה של אינסוורת' – "מצב הזר". 11
ב.2.
סגנון ההתקשרות ותקופת הבגרות. 12
ג.
התקשרות ונוער מנותק. 14
השיטה. 16
נבדקים.. 16
כלים.. 16
הליך המחקר. 17
תוצאות. 18
דיון ומסקנות. 20 ביבליוגרפיה. 23
רקע
תיאורטי א. נוער מנותק – הגדרה נוער מנותק או בשמותיו השונים, נוער בסיכון, נוער במצוקה, נוער נושר מוגדר באופנים שונים.
ככלל, ההגדרות תלויות במגדירים.
כלומר, תלוי מי המגדירים ומאיזה תחום הם באים. יש כאלו הבאים מתחום הפסיכולוגיה והעבודה הסוציאלית, לעומתם יש את אלו הבאים מתחום בריאות הציבור.
הגדרת אוכלוסייה בסיכון, על פי משרד העבודה והרווחה, באה מתוך הגישה האפידמיולוגית (בריאות הציבור) ומתייחסת לקיומו של קשר בין מצב / גורם לבין היפגעות ממנו (להב,
2 000).
היחידה לקידום נוער (במשרד החינוך) מגדירה בני נוער בסיכון ככאלו שרגלם האחת עדיין נמצאת בתוך מסגרות החינוך והחברה, אך רגלם השנייה כבר מחוצה להן, בעולם של שוטטות או עבריינות ותת-תרבות של רחוב וסטייה חברתית (להב, 2000).
א.1. נוער מנותק – גורמים גיל ההתבגרות לתהליך ההתבגרות מספר אספקטים:
מבחינה ביולוגית זוהי התקופה בה האדם מגיע לבשלות מינית-פיזיולוגית. שינויים גופניים אלה חלים תוך פרק זמן של שנתיים בערך, בראשית ההתבגרות, ואין תקופה אחרת בחייו של האדם, להוציא רגע הלידה, שמתבצע  בה מעבר כל כך משמעותי (מוס,
1 988: 10). מבחינה סוציולוגית תקופת ההתבגרות היא תקופת מעבר בין ילדות תלותית לבין בגרות המספקת את צרכי עצמה.
מבחינה פסיכולוגית, זה "מצב גבול" שבו יש להגיע לכלל הסתגלויות חדשות, כאלה שתבחנה בין התנהגות הילד לבין זו של המבוגר בחברה נתונה (מוס 1988: 10). בשונה מחברות מסורתיות בהן המעבר מילדות לבגרות מסומן על-ידי אירוע חד-פעמי (et al. .Sroufe, 1992 בתוך כדורי ואבירם, 1997), התקופה המתארכת של ההתבגרות בחברות המפותחות יותר מבחינה טכנולוגית, אינה המצאה פיזיולוגית, אלא חברתית (מוס,
1 988: 11). בעידן בו אנו חיים, בחברה המערבית המודרנית, חברה הנתונה לשינויים מהירים ותכופים, תקופה זו מתחילה מוקדם מאי – פעם (גיל 12 – 11) והיא מתארכת והולכת (סמילנסקי ואחרים, 1991: 17). הסיבות לכך הן חברתיות – כלכליות, ביולוגיות, פסיכולוגיות ויש אינטרקציה ביניהן.
חשוב לציין כי אין הלימה מלאה בין כל אחד ממרכיבי ההתפתחות אצל היחיד ובין יחידים שונים בקצב ההתפתחות. הנורמות הגיליות הן אלה הניתנות על-ידי המסגרות החינוכיות. לדוגמא, שלב "טרום-ההתבגרות", מגיל 11 – 9, מקביל לגיל בי"ס יסודי, שלב "התבגרות מוקדמת" או ראשית ההתבגרות", שהוא גם תקופת ההתבגרות המינית, גיל 14 – 12, מקביל לחטיבת הביניים. (מוס, שם).