ניהול משאבי אנוש בצה"ל

מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 4158

תקציר העבודה

הפקולטה לניהול עבודת סיכום צה"ל ניהול משאבי אנוש תקציר עבודה זו צה"ל ומנתחת את צה"ל ואת חיל הים מבחינת תהליכי משאבי האנוש אשר מתרחשים בו: תכנון, גיוס ומיון;  תהליכי הערכה: משוב, סוציומטרי ומרכזי הערכה לקצונה בכירה; שיטות חלוקת בונוסים ותגמולים וגם תהליכי הדרכה והכשרה של עובדים חדשים. על כל אחד מן התהליכים מוצגת ביקורת על פי הגישות והשיטות העכשיוויות. העבודה הוערכה בציון 90.  העבודה ללא מקורות ביבליוגרפיים.
הארגון הנבחר לניתוח בעבודה זו הוא צה"ל – צבא ההגנה לישראל ככלל וחיל הים בפרט. הסיבה המרכזית היא היכרות טובה יחסית של הארגון הכללי ע"י שתי חברות הצוות. לצה"ל מקום מרכזי וחשוב בחברה הישראלית. הוא אחד הארגונים הבודדים, אם לא היחיד, שאזרחי המדינה מחויבים לשרת בו ולמעשה, העסיק באופן כזה או אחר את מרבית אזרחי ישראל. נבחין בין שירות החובה לשירות הקבע (קצינים ונגדים). חיילי החובה משרתים בצה"ל על פי חוק. יתרה מזאת, השירות בצבא עדיין נתפס כערך בחברה הישראלית ואין מסתכלים בעין יפה על משתמטים. במילים אחרות, חיילי החובה מועסקים בארגון שלא מרצונם החופשי.
ככזה, צה"ל אינו ארגון סטנדרטי. מאפיין חשוב נוסף של צה"ל הוא היותו ארגון שלא למטרות רווח. בעבודה זו ניתן דגש מיוחד לתהליכי ניהול משאבי אנוש בחיל הים, מאחר ואחת מחברות הצוות מועסקת בו. דבר המאפשר נגישות למידע.
יש לציין, כי לא נתמקד בחיילי מילואים, למרות שמדובר באוכלוסיה משמעותית נוספת בכוח האדם העומד לטובת הארגון.
1.         תהליך תכנון, גיוס ומיון כ"א בצה"ל תכנון כ"א בצה"ל: צה"ל כגוף המעסיק רבבות עובדים בכל זמן נתון, מאופיין בתכנון מראש כחלק מהאסטרטגיה הארגונית.
צה"ל מופקד על בטחון המדינה ואזרחיה וככזה אינו יכול להרשות לעצמו תקלות של גיוס חסר. תכנון כ"א בשירות חובה ניזון מאחוזי הילודה לפני 18 שנה וכתוצאה מכך בפוטנציאל הנוער בגיל המתאים. התכנון לוקח בחשבון את צרכי הצבא (העמדות שיש למלא והאופן בו יש לעשות זאת) אל מול האילוצים הדמוגרפיים (אחוז החרדים באוכלוסיה, אחוז בני המיעוטים וכיוצ"ב) נתונים פסיכוטכניים, ויכולות פיזיות ואינטלקטואליות של האוכלוסייה המיועדת להתגייס. אנשי התכנון בצה"ל מתכננים את מחזורי הגיוס מראש-