מבעיה אישית לבעיה חברתית- העוני

תקציר העבודה

2 בעייתו של האדם בעייתו של אבי היא בעצם בעיה כללית אחת שמתפרטת למספר מישורים.בעייתו הכללית של אבי היא העוני.
עפ"י הרשויות, אבי מוגדר כילד עני. אך במה עוניו של אבי מתבטא בדיוק? נראה שניתן לחלק זאת לכמה מישורים. המישור הראשון הוא המחסור הכספי. לאחר שיחה עם הוריו ולאחר היכרות קצרה עם אבי ניתן היה להבחין היטב שלמשפחתו של אבי חסרים משאבים כספיים רבים. כפי שנאמר לעיל אביו ואמו עובדים בעבודות  שהשכר בהם נמוך מה גם שזו משפחה מרובת ילדים ולכן ההוצאות הכספיות מרובות יותר. אך העוני הוא לא רק המחסור במשאבים כספיים, ברוב המקרים המחסור הכספי מביא לבעיות ומצוקות אחרות (בן אריה, 2006 ; קטן,
2 002 ). עפ"י קטן, את מהות העוני ניתן להגדיר בעוד שני מישורים מלבד המחסור במשאבים כלכליים: חסכים בתנאי החיים , כאשר האדם חסר צרכים בסיסיים כמו לבוש, מזון,  צפיפות בדיור , מחסור באביזרים חיוניים ,יכולת לקנות מתנות ועוד,  ותרבות העוני, תרבות שכוללת נורמות והתנהגויות שונות הן בפן האישי והן בפן הקהילתי מאלו הנפוצים בחברה הכללית.
  כאמור המחסור באמצעים כלכליים ניכר אצל אבי, אך בנוסף ניכרים בו גם שני המאפיינים האחרים. חסכים בתנאי החיים- לבושו של אבי בלוי ומיושן  בד"כ. לרוב אבי לובש בגדים שקטנים עליו במידה אחת לפחות. הצפיפות בביתם  ניכרת היטב כאשר בבית שמונה 3 חדרים מתגוררת משפחה בת 10 נפשות. לרובה המוחלט של  בני כיתתו של אבי יש אופניים, אך לאבי זו מתנה שהוא ממתין כבר זמן רב לקבל.
תרבות העוני- התנהגותו של אבי מלווה בחשדנות וחוסר אמון כלפי הסביבה הכללית. ביחס לחברי כיתתו אבי חש דחוי ולא שווה ערך בעיניהם ומתוך כך רמת השתתפותו בחיים החברתיים בבית הספר ומחוצה לו היא מזערית אם בכלל קיימת.
 
3 בעיה נוספת שכנראה נובעת מהמצב הכלכלי בבית היא רמת הישגיו הלימודיים של אבי. אבי מתקשה במתמטיקה, אנגלית, והבנת הנקרא וציוניו במקצועות אלו בהתאם. את העזרה במקצועות אלו הוא לא יכול לקבל מהוריו משום שהם מנסים לפרנס את המשפחה ברוב שעות היום, ואת מעט הזמן הפנוי שעוד נותר להם הם מחלקים בין הטיפול בצורכי הבית ובין הטיפול בכל בני המשפחה.אפשרות של מורה עזר דורשת עוד אמצעים כספיים וזה כאמור חסר מאוד, לכן ציוניו של אבי בהתאם.
לסיכום, בעיתו של אבי הוא העוני שהוא שרוי בו. עוניו בא לידי ביטוי במחסור באמצעים כספיים, מחסור בצרכים בסיסיים , התבדלות מכלל החברה והישגים לימודיים נמוכים.
 בעייתו האישית של האדם כבעיה חברתית בפשטות ניתן לומר שבעייתו –
תוכן העיניינים מבוא                                                                                         1
רקע על האדם                                                                            1
בעייתו של האדם                                                                        2
בעייתו של האדם כבעיה חברתית                                                 3
ניתוח ביו בעייתו של האדם לתיאורית הצרכים                               6
ההקשר בו מתקיימת הבעיה                                                        7
איך ניתן לטפל/ לעזור לאדם?                                                      8
סיכום                                                                                        10 מקורות                                                                                     11