הגבלת חופש העיסוק

מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2009
מספר מילים 10549
מספר מקורות 26

תקציר העבודה

תוכן עניינים

1 . מבוא

2 . חוק יסוד: חופש העיסוק        
3 . חופש העיסוק מול הסוד המסחרי סוד מסחרי רשימת לקוחות כסוד מסחרי חובת תום הלב
4 .
הזכויות והאינטרסים המתנגשים אינטרס העובד אינטרס המעביד אינטרס הציבור האיזון בין האינטרסים 5. הגבלת חופש העיסוק הגבלת חופש העיסוק לזמן מוקצב הגבלה מתוקף חתימה על חוזה הגבלה גם ללא חתימה על חוזה
6 . פסקי דין בולטים פסק דין צ'ק פוינט פרשת סער פרשת גירית 7. סיכום
8 . רשימה ביבליוגרפית
1 . מבוא חופש העיסוק מעגן בתוכו את זכותו של אדם לעבוד בכל מקצוע, עיסוק ומשלח-יד (כאשר העיסוק אינו נוגד כל חוק), בין אם הוא שכיר ובין כעצמאי, על מנת להתפרנס בכבוד ולא להוות נטל על הציבור. מכאן, החשיבות הרבה להגן ולהעניק לכל אדם את האפשרות לעסוק במשלח ידו ומבלי שתהא  הגבלה שלא לצורך.
ההתפתחות המואצת בתעשייה והתחרות הגוברת במשק, מביאים את בעלי העסקים לנסות להגן על הקניין והמוניטין שרכשו בשוק התחרותי.
משכך מעסיקים רבים "דואגים" להחתים את עובדיהם בעת קליטתם לעבודה אצלם על כתבי התחייבות לסודיות ולאי-תחרות נגד המעביד, בתקופה שלאחר סיום העסקתם, על מנת להבטיח שהעובד לא יעשה שימוש בכלים שרכש ובידע שאליו נחשף במסגרת העבודה לצורך תחרות עימו. בדרך כלל, מדובר בסעיף בחוזה אשר מגביל עובד עם סיום יחסי העבודה לעבוד אצל מעביד מתחרה או לעבוד כעצמאי בתחום העיסוק, ברוב המקרים מדובר בפרק זמן מוגבל.
הסכם העבודה אותו מקבל העובד לאחר חיפוש עבודה ארוך ומתיש מנוסח היטב וכולל סעיפים רבים אותם העובד אינו מבין או פרטים בהם הוא אינו בקיא דיו.המשא ומתן היחיד הנערך בהסכם העבודה נעשה בהקשר לשכר והעובד חותם על ההסכם מבלי לנהל משא ומתן על סעיפיו, בשל מעמדו הנחות, בשלב זה , מול המעסיק או אפילו בשל לחץ כספי בו הוא שרוי, מתוך אמונה, כי בעתיד, במידה ותנאי העבודה לא יתאימו לו עוד, יוכל העובד להיפרד מעבודתו בצורה נעימה ומסודרת ולחפש עבודה במקום אחר, כנהוג בשוק החופשי והתחרותי. במצב הדברים נראה כי אוזלת ידו של העובד ורצונו להתקבל לעבודה כופים עליו הסכמה בלתי רצונית אשר בעתיד עשויה להתברר כפגיעה במקור פרנסתו. נראה כי המדובר הוא במצב שכיח של התנגשות בין אינטרסים, אינטרס המעביד ואינטרס העובד, ונדרש לאזן בינם: חופש העיסוק של העובד כזכות חוקתית ורצונו החופשי לעסוק בכל משלח יד ומולו זכות המעביד להגן על קניינו ושמירה על סודות מסחריים.
 יתרה מכך, נדרש לאזן בין אינטרסים בעלי השפעה על החברה כולה, מחד גיסא הרצון לשמר תחרות חופשית במשק ומעבר מהיר של מידע, ומאידך גיסא הרצון לנהל תחרות הוגנת בתום לב המתיישבת עם תקנת הציבור ובכך למנוע מצב של ריכוזיות במשק, דוגמת מונופול ו/או קרטל.