ניתוח חברת אל על בקורס לניהול השיווק, העבודה קיבלה 94

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 3749
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

תוכן העניינים
1.                      תקציר מנהלים   3
2 .   מבוא   4
3 .                      ניתוח החברה   4
3 .1.             על החברה   4
3 .2.                   תמהיל המוצרים   5
3 .3.              פילוסופית ניהול השיווק   6
3 .4.                  ניתוח מתחרים   8
3 .5.             מודל בוסטון לחברה   12
3 .6.             אסטרטגיות המחרה   14
4 .                      סיכום ומסקנות   15
5.                 ביבליוגרפיה   16
אל על נתיבי אויר לישראל בע"מ היא על פי הגדרתה "חברת התעופה של ישראל  (אל על נתיבי אויר לישראל בע"מ, 2008). לחברה יש נתח שוק של כ 40% מהטיסות היוצאות בישראל  (T Net,
2 010). החברה נמצאת במגננה מתמדת מול מדיניות המסירה הגנה ממשלתית ("שמים פתוחים") ומגבלות ביטחון  (אל על נתיבי אויר לישראל בע"מ, 2010 וגם  גרינבאום & גיל, 2009).
החברה מחזיקה במספר חברות בנות אשר מאפשרות לה אינטגרציה אנכית (כתית – בתחום המזון למטוסים, קשרי תעופה – חבילות נופש) וגם התפרסות על נתחי שוק שאינם מתאימים לאופי פעילות החברה (סאן דור – טיסות שכר).
תמהיל המוצרים של החברה מתמקד ב 2 קווי מוצר עיקריים: הובלת מטען ונוסעים. כנגזר מעסקי החברה, אורך התמהיל גדול יחסית שכן הוא כולל בתוכו את מגוון היעדים אליהם מגיעה החברה.
החברה שיצאה מההגנה הממשלתית, שינתה את השיווק והשירות שלה. כמובילת שוק היא מגנה על נתח השוק שלה באמצעות חיזוק הזהות ופניה לפלחים שונים בהצעות שונות. גם חברות הבת מעודדות את הביקוש או פונות לנתח שוק אותו לא משרתת החברה. סה"כ החברה נוקטת במדיניות עקרונית של הגנה על נתח השוק והרחבת נתח השוק שלה ניתוח SWOT מזהה איומים עיקריים בדמות רגולציה, שינויים במחירי חומרי גלם והמטבע. הזדמנויות נוצרות משינויים בשערי המטבע והזדמנות להצטרף לאחת מבריתות התעופה. לחברה חוזקות לא מעטות שניבנו בשנים של מאמץ מתמשך, אך חולשות הנובעות ממבנה הענף והחברה (יחסי עבודה).
בניתוח על פי פורטר מסתבר כי על החברה יש איום חמור של הצטרפות מתחרים חדשים, ושל מתחרים. לקונים ולספקים יש השפעה מהותית על עסקי החברה אך לעומת זאת כמעט ואין מוצרים תחליפיים המאיימים על השוק שלה.
לחברה יש (על פי מודל בוסטון) פרה חולבת וכלב שוטה. לא זיהינו כוכב עולה או סימני שאלה וזו בעיה. מצד שני בעיה דומה משותפת היום למרבית המתחרים בשוק, כך שהחברה "במצב טוב" עד כמה שאפשר מול המתחרים.
החברה נוקטת באסטרטגית המחרה היקרה מעט יותר משל המתחרים. נראה לנו כי מטרת החברה היא הישרדות וגריפת שוק, שכן כמובילת שוק היא תהנה ממצב זה (מקסום רווחים). המחרת החברה לדעתנו מתבססת על המחרת ערך נתפס בעיקר.
לסיכום, אל על נתיבי תעופה לישראל בע"מ היא מובילת שוק בתחום התעופה בישראל. היא עושה זאת מול תחרות הולכת ומתגברת עם חולשות ופגמים מובנים, שחלקם בתהליך תיקון.