ניתוח דוחות פיננסיים - אפריקה ישראל מלונאות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 11206
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

ניתוח דוחות פיננסיים אפריקה ישראל – מלונאות
1 . ניתוח הסביבה העסקית ענף: ענף התיירות ענף התיירות כולל בתוכו תתי ענפים רבים: אתרי נופש, משרדי נסיעות, שרותי תחבורה (טיסה, שייט, רכב שכור) וכן את סוגי האכסון השונים – צימרים, בתי הארחה, אכסניות כפרי נופש והענף בו פועלת החברה אפריקה ישראל – ענף המלונאות.
תיאור הענף – גודלו ושיעורי הצמיחה משנת 05' ועד היום ענף התיירות נמנה על אחד מהענפים המובילים בכלכלה הישראלית.
מוקדי התיירות המרכזיים בישראל:
ירושלים, אילת, תל אביב, טבריה וצפון הארץ וים המלח. עיר התיירות המועדפת על הנופשים היא אילת. שיעורי הצמיחה בענף זה היו לאורך השנים בין הגבוהים ביותר בהשוואה לענפים אחרים, וזאת למרות הקשיים של השנים האחרונות. אמנם שיעורי הצמיחה ביחס לענפים אחרים היו הגבוהים ביותר, אך בענפי התיירות השונים נפגעה הפעילות פגיעה חמורה בשלוש שנים האחרונות עקב המצב הביטחוני השורר בארץ.
שנת 2005 נחשבת שנת שיא בהכנסות מתיירות. ההכנסות מתיירות בשנה זו הסתכמו בכ-3.5 מיליארד דולר, בהשוואה להכנסות של 2.9 מיליארד דולר ב-2004 – עליה של למעלה מ-20% הכנסות. בשנת
2 008 אנו עדים להתאוששות בתיירות, בעקבות שיפור מסויים באווירה הביטחונית וההשפעות של סיום המלחמה בעיראק. נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מצביעים על גידול של 23% כניסות תיירים לעומת הכניסות בשנת 2007. אולם , מספר זה עדיין נמוך ב-11% לעומת שנת 2006, וב-55% לעומת מספר הכניסות בשנת 2005- שהייתה שנת שיא בתיירות לישראל.
מניתוחי מגמה של הנתונים עולה כי בחודשים אפריל-יוני 2008 נרשם קצב גידול 5% לחודש בממוצע, בחודשים יולי-אוקטובר נרשם קצב גידול של כ-3% ובחודשים נובמבר 2008 – פברואר 2009 נרשם קצב גידול של  1% בממוצע מידי חודש. בחודשיים הראשונים של שנת 2009
נרשמו עליות מרשימות בכניסות תיירים. כך עולה מניתוח נתוני האגף לסטטיסטיקה ומידע במשרד התיירות והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה המתפרסמים היום. בחודשיים הראשונים של השנה נכנסו לישראל 187,100 תיירים לעומת 127 אלף בינואר עד פברואר 2008, עליה של
4 7%. הערך המוסף הישיר (התמ"ג) מהפעילות התיירותית הסתכם בשנת 2007 בכ-1,211 מיליארד$. בשנת 2008 התמ"ג הישיר של ענף התיירות הגיע לכ- 1,286 מיליארד$. משקלו של ענף התיירות בפעילות הכלכלית של המשק הישראלי הינו מהחשובים ביותר, גם בהכנסות כוללות וישירות וגם בממדי התעסוקה. עפ"י נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנת 2007 ההכנסות הכוללות של ענף התיירות על כל מרכיביו (שירותי אירוח, מסעדות, אטרקציות, אתרי ביקור, חב' נסיעות וכדו') מוערכות ב- 20 מיליארד ₪ המהווים 4.2% מהתוצר הלאומי. המצב הביטחוני השפיע על תיירות החוץ והפנים גם יחד. בתיירות הפנים נרשמה ירידה בגלל המצב הביטחוני, אך גם בגלל המצב הכלכלי. כלכלת ישראל נתונה בשנתיים האחרונות במיתון עמוק. המיתון פגע במצב הפעילות של המשק. כתוצאה מכך, ירד בשנת 2006 התוצר ב-0.6%, והתוצר לנפש ב-2.9%. בשנת
2 007 התוצר ירד בכ-1%, והתוצר לנפש בכ-3%. הירידה המצטברת, המסתכמת בכ-6% בתוצר לנפש, היא חסרת תקדים בתולדות מדינת ישראל. המיתון נוצר בין היתר מפיגועי הטרור והעימות הביטחוני המתמשך אשר גם אילו, כפי שנאמר, פגעו קשות בענף התיירות. כאמור הפגיעה בענף התיירות פגעה ישירות בתתי הענף השונים: משרדי תיירות – תיירות הפנים היוותה בעבר גורם חשוב בהכנסות משרדי התיירות. בתקופה האחרונה, בעקבות המיתון והידרדרות במצב הביטחוני חלה ירידה משמעותית בענף תיירות הפנים. הרבה מלונות נסגרים וקיימים צמצומים בעקבות ההאטה בענף. מבחינת תיירות נכנסת, בארץ ישנן כ-85 סוכנויות החברות בלשכת מארגני התיירות, אשר מתמחות בארגון התיירות הנכנסת. למספר משרדים יש סניפים העוסקים בתיירות נכנסת, ע"י הפעלת סוכני משנה בחו"ל. גם בענף זה חלה ירידה משמעותית בתקופה האחרונה, בעקבות המיתון העולמי, ובעיקר בעקבות ההידרדרות במצב הביטחוני בישראל.
יש לציין כי מרבית הפעילות של סוכנויות הנסיעות כיום היא בתחום התיירות היוצאת.  מודל SWOT – סיכום הניתוח הענפי חוזק – החוזק של ענף התיירות והמלונאות בכלל זה אתרי הארץ האטרקטיבים.  חולשה – עונתיות הענף, בשאר השנה חוץ מהעונה הענף חלש ביותר, תלות הענף בתנאים פוליטיים, חברתיים, ובמצב הביטחוני.
הזדמנויות – בחגים, בעונה יש הזדמנות לענף המלונאות לגדול לצמוח ולהתפתח.
איומים – האיומים של ענף המלונאות הם המתחרים. מבחינת הענף המתחרים הם שאר האפשרויות לנופש חוץ ממלונות כמו: צימרים, קיבוצים, ומושבים שבהם מארחים תיירים. ומבחינת החברה המתחרים הם שאר המלונות הקיימים באזורים השונים כמו: ישרוטל, הכשרת הישוב, וכו'.
3 . ניתוח נתונים פיננסיים
3 .1 מדדי רווחיות קבוצת מדדים אלו, מאפשרת לבצע ניתוח רווחיות ובחינת מגמות ושינויים לאורך השנים. כמו-כן הם מהווים מדד ליכולת החברה להרוויח בעתיד, יתכן שחברה תפסיד בשנה מסוימת אך עדיין אין זה אומר שאין לה היכולת להרוויח (ההבדל בין רווחיות לרווח). מדובר באחד המדדים החשובים ביותר משום שחברה ללא יכולת להרוויח לא תשרוד.