סמינריון בדיני חוזים מיוחדים- היבטים בחוזה הלוואה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 11206
מספר מקורות 42

תקציר העבודה

סמינריון בדיני חוזים מיוחדים:
"חוזה הלוואה" תוכן עניינים:

1 .
מבוא                                                                                                                      3
2 .
דרישת הכתב בחוזה הלוואה                                                                               4
3 .
קביעת שיעור ריבית מרבי בראי חופש החוזים                                                 7 4.חקיקה קוגנטית (כופה) בחוק הריבית                                                                      9
5.
החובה לנהוג בתום לב                                                                                          11
6 .
חובת האמונים המוטלת על מי שעיסוקו במתן הלוואות                                   12
7.מעמדם של הבנקים כגופים "מעין ציבוריים"                                                   14
8 .חובת גילוי נאות ביחס לתנאי ההלוואה                                                               17
9.הלוואות חוץ-בנקאיות                                                                                          18
1 0.סיכום ומסקנות                                                                                                   23
1 1.ביבליוגרפיה                                                                                                         24
מבוא
ההנחה הינה כי בנסיבות בהן זקוק אדם להלוואה ייתכן ויימצא את עצמו נחות אל מול המלווה, בעל הממון. זוהי ההנחה בעת כתיבתי עבודה זו.
במרבית המקרים המלווה, הינו אחד מהבנקים הבודדים בארץ אשר גודלם, עוצמתם, ועליונותם על פני הלווה משמעותיים ביותר בעיקר מכיוון שמדובר בשוק ריכוזי בעל תחרותיות נמוכה; ולעתים מדובר במלווה חוץ בנקאי אשר ידו על העליונה בעקבות צורכו הכלכלי של הלווה, אשר הגשמת צרכיו תלויה במלווה.
פערים אלה בעמדות המיקוח של הצדדים הביאו להתערבות המחוקק בשוק ההלוואות. עיקרה של התערבות זו הנה בקביעת הוראות קוגנטיות המגנות על הלווה באמצעות הטלת חובות גילוי מוגברות על המלווה, ובמקרים מסוימים, התערבות בתנאי הסכם הלוואה.
הוראות ההגנה על הלווה בסופו של דבר מתבטאות בשני תחומים מרכזיים:
1. קביעה של שיעור מרבי אותו רשאי המלווה לגבות.
2. הטלת חובות גילוי על המלווה (אם עיסוקו במתן הלוואות), באשר לתנאי ההלוואה.
במסגרת עבודת סמינריון זו אעמוד על המאפיינים של חוזה הלוואה  כחוזה מיוחד, לשם כך אעמוד על ההבדלים בין החוזים שונים לחוזה הלוואה וכן אבדיל בין מאפייניו של חוזה הלוואה חוץ בנקאית לבין חוזה הלוואה בנקאית .
אטען כי חוזי ההלוואה במדינת ישראל, הם חוזים הכפופים לשתי מסגרות נורמטיביות חוקיות, כך שמטבע הדברים מדובר בחוזים סבוכים מן הרגיל כלומר אלה שרק דיני החוזים חלים עליהם; המסגרת החוקית האחת הן הוראות חוק החוזים הכללי החלות על כל חוזה, בין אם הוא חוזה הלוואה ובין אם כל חוזה אחר, ואילו המסגרת השנייה כוללת שורת חיקוקים ספציפיים לתחום ההלוואות ובהם התייחסות לחוזה ההלוואה , עליהם אדון בעבודת סמינריון זו.
הלכה למעשה, חלים על חוזה הלוואה כל התנאים הרלוונטיים לחוזה "רגיל" ובנוסף תנאים ייחודיים לחוזי הלוואה. אם כך הדבר מהי ההגדרה לחוזה הלוואה? המושג בלועזית:
Lending Contract  – חוזה שעושים לווה ומלווה, בעת הענקת אשראי, המחייב את שני הצדדים להסכם. את חוזה ההלוואה יש לעשות בכתב וניתן להוכיחו רק על פי הכתוב וכדי שאפשר יהיה להשתמש בו גם בבית המשפט יש צורך אף לבייל אותו. חלים עליו, בעקרון, התנאים החלים על כל חוזה כפי שכבר נאמר לעיל, דהיינו יש צורך בהצעה וקבלה בהתאם להוראות חוק החוזים; יש צורך שההתקשרות תהיה חוקית; יש צורך שההסכם ייעשה מתוך ידיעה ברורה של הדברים המפורטים בו; הוא צריך להעשות מתוך רצון חופשי וללא כפייה; צריך שתהיה בו תמורה חוקית. התמורה שעל יסודה נערך החוזה צריכה להינתן בעת עריכתו או במועד עתידי כל שהוא. חוזה הנערך על יסוד תמורה שניתנה בעבר, אינו בחזקת חוזה.
אפשר להתנות ביצוע חוזה בתנאים מסויימים שאי קיומם מונע את תוקפו של החוזה . כך למשל ניתן להתנות על דרכי פירעון ההלוואה.