סמינריון בכלכלה: ביטוח אבטלה כמאיץ אבטלה - הקשר בין דמי אבטלה לשיעור האבטלה במשק –

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , ,
ציון 93
שנת הגשה 2009
מספר מילים 11206
מספר מקורות 27

תקציר העבודה

המחלקה לכלכלה תשס"ט ביטוח אבטלה כמאיץ אבטלה שם קורס: סמינר במדיניות כלכלית בישראל נושא העבודה: עבודת גמר – השפעת דמי האבטלה על התעסוקה במשק                                                                                                                         תוכן עניינים                                                                          עמוד תקציר -..3
מבוא –4
סקירת ספרות -14
– 5
            מחקרים קודמים –..5
            ביטוח אבטלה בישראל – מגמות ושינויים –7
            האבטלה בישראל 2007-1985 -..9
            העלייה הגדולה מבריה"מ 12
            עובדים זרים 13
            צמיחה כלכלית –..14
שיטת המחקר …24-
1 5
            שאלת המחקר והשערות המחקר -15
            המודל האקונומטרי -.16
            המודל המיקרו-כלכלי ..18
            תיאור המחקר –..19
סיכום הממצאים –
5 מסקנות .26
ביבליוגרפיה –29
נספחים .31
תקציר השפעתו של ביטוח האבטלה על שיעור האבטלה במשק הינו נושא מורכב ושנוי במחלוקת. יש הטוענים שביטוח זה משהה את חזרתו של המובטל לשוק העבודה, גורם לעבודה להיות פחות "משתלמת", ובעצם מעודד אבטלה.  מנגד יש הטוענים שביטוח האבטלה תורם ליעילות הכלכלית, בכך שמאפשר למובטל למצוא מקום עבודה שמתאים לו, בו גבוה הסיכוי שיישאר לתקופה ארוכה יותר, ותצטמצם הסכנה שהמשאבים המוקדשים להכשרת המובטל ירדו לטמיון. עבודה זו באה לאמוד את הקשר בין הביטוח לשיעור האבטלה בדרך של מחקר סטטיסטי על נתונים אמפיריים, תוך כדי התחשבות בהחלטות ממשלה, שינויים בהיצע העבודה והצמיחה במשק. בנוסף, נעשה ניסיון לחבר בין הנתונים בפועל לתיאוריה המיקרו-כלכלית.
מתוצאות העבודה עולה, כי על אף הקשר החיובי בין השניים, נראה שגובה דמי האבטלה לא תורם תרומה של ממש לגידול בשיעור האבטלה. כמו כן, לא נמצא קשר בין החלטות הממשלה הרגולטיביות לשינוי משמעותי במצב האבטלה. נראה שהאבטלה בישראל מושפעת בעיקר מגורמים מקרו-כלכליים המשפיעים  על מבנה שוק העבודה ועל מצב המשק בכלל. על סמך מסקנות אלה, מומלץ להיזהר מאימוץ שינויי מדיניות קיצוניים בשל החשש מאבטלה ומהרצון להלחם בה.