הופעת הליוס וגלגל המזלות בבתי כנסת במסגרת עבודה סמינריונית בנושא: מבני פולחן במרחב הארץ-ישראלי

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 7572
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

המכון לארכיאולוגיה עבודה בנושא:
הופעת הליוס וגלגל המזלות בבתי כנסת במסגרת עבודה סמינריונית בנושא:
מבני פולחן במרחב הארץ-ישראלי (43526) תוכן ענינים הקדמה -..4
פרק 1 – בית אלפא -.5
1.א) בית הכנסת – בית אלפא –5
1.ב) רצפת הפסיפס -…6
1.ג) סיכום -.7
פרק 2 – נערן 8
2.א) בית הכנסת ..8
2 .ב) רצפת אולם התווך -..8
פרק 3 – חמת טבריה -10
3 .א) החפירות במקום –10
3 .ב) תיאור הפסיפס –..10 פרק 4 – בית הכנסת של ציפורי -12
4.א) חפירות במקום –.12
4 .ב) תוכנית בית הכנסת -…12
4 .ג) פסיפס בית הכנסת –12
4 .ד) הספינים ומשמעותם -..13
4 .ה) דיון בפסיפס של ציפורי ..15
פרק 5 – הופעת גלגלי המזלות בבתי כנסת עתיקים –..17
5.א) הסגנונות השונים בתיאורי הפסיפס ..17
5.ב) מקורות איקונוגרפיים והשוואות למקומות אחרים בעולם…18
5.ג) דעות חוקרים שונים בנושא 18
5.ד) סיכום –…20 פרק 6 – אמנות יהודית בהקשר פגני ונוצרי : שאלות זהות–.21
פרק 7 – סיפורי מקרא בהקשר יהודי או יהודי-נוצרי? …24
סיכום –26
ביבליוגרפיה .29
רשימת כתבי עת וקיצורים –..32
רשימת איורים –…32
הקדמה בית הכנסת הוא מקום חשוב לקהילה היהודית מבחינה דתית קהילתית וחברתית. רוב בתי הכנסת הידועים לנו נוסדו מהמאה השלישית לספירה ואילך למרות שיש עדויות נוספות לבתי כנסת קדומים יותר אך עדויות אלו מועטות. לאחר מרד בר כוכבא התחילה הפריחה בקרב הקהילה היהודית מה שגרם לבניה מרובה של בתי כנסת בין המאה הרביעית והשישית לספירה. ( אילן צ' 1991:
5) .
בתי הכנסת בעת העתיקה היו מרשימים ומעוטרים גם מבחוץ וגם בתוך פנים בית הכנסת . בפנים בית הכנסת קושט בפסיפסים שונים בעלי דגמים גיאומטרים , צמחיים , ודמויות אדם. בעבודה זו ארצה להתייחס לעיטורים של דמויות אדם בארבעה בתי כנסת: בית כנסת של נערן , בית אלפא , ציפורי וחמת טבריה. בארבעה בתי כנסת אלו ישנם פסיפסים על הריצפה  עם גלגל מזלות המקיפות את דמותו של הליוס. נשאלת השאלה מדוע בבתי כנסת מן המאה הרביעית החמישית  והשישית לספירה אנחנו מוצאים את גלגל המזלות ודמותו של הליוס מעטרים את רצפות בתי הכנסת? חוקרים רבים עסקו בשאלה זו . למה תיאור שקשור כה לתיאורים של הקיסר באומנות היוונית ועם דמותו של האל העליון אצל הנוצרים מופיעה דווקא בבתי הכנסת . האם מדובר באותו תיאור או שמה בבתי הכנסת תיאורו של הליוס עם גלגל המזלות מסמל דבר שונה מאשר באומנות היוונית והנוצרית . אקדים ואציין כי למרות העיסוק של חוקרים רבים בנושא זה אין תשובה חד משמעית לשאלת הופעת עיטור זה בבתי הכנסת . בעבודתי זו ארצה להתייחס לדעות השונות של החוקרים בנושא . השתמשתי בעבודתי בחומרים מישניים – מאמרים שונים שנכתבו בנושא. בפרק הראשון השני השלישי והרביעית אעסוק בארבעת בתי הכנסת : בית אלפא , נערן , חמת טבריה וציפורי . תוך דיונים על הממצא . בפרק החמישי אעסוק בהופעת גלגל המזלות בבתי כנסת על פי המאמר של חכלילי. בפרק השישי אעסוק באמנות יהודית בהקשר פגני נוצרי על פי המאמר של קוחנל ובפרק שבע אעסוק בסיפורי מקרא בהקשר יהודי או יהודי נוצרי על פי המאמר של פרופ' וייס. ולבסוף הסיכום.