תעסוקת אמהות חד-הוריות בישראל (ציון 95)

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 8832
מספר מקורות 27

תקציר העבודה

תעסוקת אמהות חד-הוריות בישראל תוכן עניינים
מבוא
–…
3
אמהות חד-הוריות בישראל- רקע, מאפיינים ונתונים –.
5
זכויות אמהות חד-הורית בביטוח הלאומי –12
השתלבות אמהות חד-הוריות בשוק העבודה בשכר 18
התוכנית לשילוב הורים יחידים בשוק העבודה -22
שילוב אמהות חד-הוריות בתוכנית מהל"ב ו"אורות לתעסוקה" –…26
דיון ומסקנות … –…32
ביבליוגרפיה ..35
מבוא
בשלושת העשורים האחרונים ישנה עלייה ניכרת בשיעור המשפחות החד-הוריות בישראל. רובן המכריע של המשפחות החד-הוריות הן משפחות אשר בראשן עומדת אישה המגדלת לבד את ילדיה. לדפוס משפחתי זה ישנה השפעה מכרעת על השתלבות האמהות בשוק העבודה בשכר, וכפועל יוצא מכך על ההכנסה והעוני בקרבן.
השינויים שחלו בשני העשורים האחרונים במדיניות הרווחה בישראל השפיעו עמוקות על הביטחון הסוציאלי של משפחות חד-הוריות בישראל. ראשית, בחקיקת חוק משפחות חד-הוריות בשנת
1 992 אשר עיגן לראשונה את מכלול זכיותיהן של משפחות חד-הוריות, לכדי מסגרת משפטית אחת כוללת. ובהמשך, החל משנת 2002, שבה ננקטו צעדי מדיניות שכללו קיצוץ חד בקצבאות ובהטבות הנלוות, במסגרת חוק ההסדרים 2003. תוכניות "מרווחה לעבודה", שהונהגו לאחר מכן, נועדו לעודד השתלבות בשוק העבודה ולהפחית את תשלומי הגמלה.
בעבודה זו אבחן כיצד השפיעו התוכניות השונות לשילוב הורים יחידים בשוק העבודה על מעמדן התעסוקתי-כלכלי של אמהות חד-הוריות בישראל.
בפרק הראשון אגדיר מהי משפחה חד-הורית עפ"י חוק משפחות חד-הוריות, התשנ"ב-1992, אציג את מאפייני הרקע של קבוצה זו, תוך התמקדות והרחבת הנושאים הבאים: השכלה, תעסוקה ואבטלה, הכנסה ועוני בקרב משפחות חד-הוריות.
בפרק השני אציג את הזכויות של אמהות חד-הוריות בביטוח הלאומי, עפ"י חוק משפחות חד-הוריות התשנ"ב-1992 ותיקוניו וכן חוק הבטחת הכנסה. חוקים אלו השפיעו על נטייתן של אמהות חד-הוריות להשתתף בשוק העבודה, על היקף עבודתן ועל הסתברותן להיות עניות.
בפרק השלישי אדון בהשתלבות אמהות חד-הוריות בשוק העבודה בשכר, בעקבות השפעת החוקים אשר מוצגים בפרק הקודם. כמו כן אציג בפרק זה את החסמים העיקריים להשתלבות אמהות חד-הוריות בשוק העבודה.
בפרק הרביעי והחמישי, אתמקד בתוכניות הממשלה לשילוב הורים יחידים בשוק העבודה:
"התוכנית לשילוב הורים יחידים בשוק העבודה", תוכנית מהל"ב, ו"אורות לתעסוקה".
התוכנית הראשונה היתה מיועדת לקבוצת האמהות החד-הוריות בלבד.
שתי התוכניות האחרות מיועדות לאוכלוסיה רחבה יותר- מקבלי הבטחת הכנסה החייבים במבחן תעסוקה. לגבי כל אחת מהתוכנית הנ"ל אציג את התוכניות, את הממצאים העיקריים וכן את הביקורות כלפי התוכניות.
לבסוף, אדון בממצאי העבודה ואציג את מסקנותיי ביחס לשאלת המחקר.