הקשר בין אסטרטגיה של אחריות חברתית לביצועים פיננסיים של התאגיד

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 8536
מספר מקורות 30

תקציר העבודה

הקשר בין אסטרטגיה של אחריות חברתית   לביצועים פיננסיים   של התאגיד סמינריון אחריות חברתית במשפט העסקי ספטמבר 2009
תשס"ט תוכן עניינים
מבוא. 4
שאלת המחקר. 6
הגדרות ומושגים.. 7
אחריות חברתית תאגידית Corporate Social Responsibility (CSR) 7
השקעות באחריות חברתית Social Responsibility Investments (SRI) 7
ארגוני ומדדי אחריות חברתית. 9
"מעלה". 9
Dow Jones Sustainability Index (DJSI) 9
Financial Times and Stock Exchange (FTSE) – FTSE4GOOD.. 10 Business In The Community (BITC) 11
Domini 11
הדיווח החברתי ומרכיביו 12
גישות לדיווח חברתי 12
מרכיבי הדיווח החברתי 12
עיקרי ההבדלים בין המדדים השונים.. 14
ריכוז ההבדלים בין המדדים.. 15
המוטיבציות של התאגיד לנקיטת אסטרטגיה של אחריות חברתית. 16
רקע והתפתחות תחום האחריות החברתית תאגידית. 16
אחריות חברתית כיתרון תחרותי 18
חשיפת התאגיד להשקעות גופים מוסדיים (SRI)3 18
שיפור המוניטין והתדמית. 18
הגדלת המכירות ונאמנות הלקוחות. 19
משיכה ושמירה על עובדים.. 19
גלובליזציה – סטנדרט בינ"ל לחברות שרוצות לגדול. 19
הבעיות בנקיטת אסטרטגיה של אחריות חברתית. 21
כדאיות. 21
עימות בין המעגל הפנימי לבעלי המניות. 21
החשיפה בשוק הבינלאומי 21
האם זה כדאי?. 23
שלוש השערות מחקר15 23
בדיקת ההשערות ע"י מחקרים אמפיריים.. 24
השערה חדשה – הקשר בין אחריות חברתית לשווי השוק דרך שביעות רצון הלקוחות. 28
השוואת מדדי אחריות חברתית. 30 DJSI 30 FTSE4GOOD.. 32
מדד "מעלה". 34
השלכות נורמטיביות. 36
סיכום.. 37
ביבליוגרפיה. 39
אתרים.. 40 רשימת איורים איור
1 – השוואת מדד US40 למדד S&P500 במשך
4 שנים.. 31
איור
2 – השוואת מדד US40 למדד S&P500 במשך
3 שנים.. 31
איור
3 – השוואת מדד US40 למדד S&P500 במשך שנה. 32
איור
4 – השוואת מדד US40 למדד S&P500 במשך חצי שנה. 32
איור 5 – השוואת מדד 4UK5X למדד FTSE100 במשך 5 שנים.. 33
איור
6 – השוואת מדד 4UK5X למדד FTSE100 במשך
3 שנים.. 33
איור 7 – השוואת מדד 4UK5X למדד FTSE100 במשך שנה. 34
איור
8 – השוואת מדד 4UK5X למדד FTSE100 במשך חצי שנה. 34
איור 9 – השוואת מדד "מעלה" למדד ת"א 100 במשך 3 שנים.. 35
איור
1 0 – השוואת מדד "מעלה" למדד ת"א 100 במשך שנה. 35
איור
1 1 – השוואת מדד "מעלה" למדד ת"א 100 במשך חצי שנה. 35
בשנים האחרונות הולכת ומתגברת המודעות הציבורית לאחריות חברתית של תאגידים כחלק בלתי נפרד ואף נדרש ממהלך העסקים השוטף. ואכן נראה כי בשנים האחרונות מאמצות חברות רבות מדיניות של אחריות חברתית כאסטרטגיה עסקית ומשקיעות בתחום זה לא מעט משאבים כחלק מתפישת העולם של הארגון.
האחריות החברתית של התאגיד מתאפיינת בהתייחסות התאגיד למספר היבטים אשר לכאורה הינם חוץ-עסקיים: אתיקה בעסקים, זכויות אדם וסביבת עבודה, מעורבות בקהילה, איכות סביבה וממשל תאגידי.
עבודה זו תפרוט מרכיבים אלו בהמשך ותתמקד בנושאים הרלוונטיים יותר בהרחבה. בפועל נראה כי היבטים אלו כלל אינם חוץ-עסקיים אלא מרכיבים אליהם התאגיד נדרש להתייחס כחלק מדרישת הציבור, החברה (Society) הנובעת מהתקדמות התודעה הציבורית באשר לנושאי אחריות חברתית ובהם השאיפה לחיות במקום טוב יותר. מרכיב נוסף המוביל את התאגיד להתייחס ברצינות יתרה לנושאי אחריות חברתית הינו השאיפה להפוך לתאגיד גלובלי. המודעות בעולם והדרישות מהתאגיד המקומי עולות ככל שזה גדול יותר ועל מנת "להיכנס" לעולם העסקים הגלובלי נדרש התאגיד לסטנדרטים המקובלים בעולם ובהם תחומי האחריות החברתית אשר המודעות להם בעולם מתקדמת משמעותית מהקיים במדינת ישראל. התייחסות זאת של התאגיד לתחומי האחריות החברתית כרוכה במאמצים לא מבוטלים בהיבט כלכלי אשר משפיעים בפועל על רווחי החברה שכן אחריות חברתית גבוהה של התאגיד מייצגת בד"כ הוצאות של התאגיד בתחום זה. עבודה זו תנסה לתת תשובה האם מאמצים אלו הם כדאיים לתאגיד או שמא מהווים עומס אשר מהווה נטל בלבד ללא כל תמורה בצידו ואף עשוי להוביל להפסדים של החברה כתוצאה מהשקעה בהם.
מדידת השקעת תאגיד באחריות חברתית אינה פשוטה ומסתמכת על הדיווח החברתי של התאגיד. בארץ בחינת הדיווח וניתוחו מבוצעים ע"י ארגון "מעלה" עליו יורחב בהמשך. בדומה ל"מעלה" קיימים בעולם ארגונים גדולים וותיקים מארגון "מעלה". לארגונים אלו, הקובעים את הקריטריונים המדידים לאחריות החברתית של תאגידים, חלק חשוב בקידום האחריות החברתית ובהחדרתה לתודעה הציבורית. מעבר לפעילותם הנרחבת להטמעת האחריות החברתית והגברת המודעות, ארגונים אלו מקיימים דירוגי חברות ע"פ קריטריונים הנקבעים ומתעדכנים אשר מייצרים מדדים של אחריות חברתית לחברות ציבוריות (אם כי לא רק ציבוריות). מדדים אלו משמשים הן משקיעים גדולים כמשקיעים מוסדיים וחברות גדולות המעוניינות בהשקעות "ירוקות" או בעלות מאפיין חברתי-סביבתי, והן את המשקיע הפרטי המעוניין להשקיע בתאגיד בו קיים ערך מוסף לחברה (Society) ע"י השקעה במדדים החברתיים או בחברות המשתתפות במדדים אלו.
בעבודה זו אנסה לעמוד על הקשר שבין התאגיד המאמץ אסטרטגיה של אחריות חברתית לבין ביצועיו הפיננסיים.
לקשר חיובי קיימות השלכות משמעותיות שביניהן השלכות נורמטיביות כדוגמת השאלה האם נדרש בחוק החברות התייחסות לאחריות חברתית. באם ימצא קשר חיובי יתכן ואין כל צורך בחקיקה אשר מכוחה ידרשו התאגידים להתייחס לאחריות חברתית כיוון שכוחות השוק והמודעות הציבורית תשאיר את התאגידים שלא נוקטים בגישה זו מחוץ ל"משחק", דבר אשר יתמרץ את התאגידים באופן טבעי להשקיע בתחום האחריות החברתית.
כמובן שקשר חיובי ויתכן אף קשר שאינו חיובי אך גם אינו שלילי, עשויים להוביל תאגידים להשקעה בתחום זה וכן יתמרצו יזמים צעירים לנקוט מלכתחילה בגישה זו כחלק מגיבוש המיזם החדש שכן למעורבות באחריות חברתית השלכות נוספות משמעותיות מעבר לעניין הפיננסי – ראשית, החיים בחברה ובסביבה טובה יותר ומעבר לכך השלכות נוספות כגון מוניטין התאגיד פרסום וחשיפה לקהל המחפש השקעות בתחום האחריות החברתית.